‘Digitale neuzen zijn interessant, maar de menselijke factor blijft cruciaal’

Sensorisch Onderzoek A speelt in op de nieuwe realiteit van 2025 AI modellen die smaakvoorkeuren voorspellen en digitale neuzen die vluchtige aroma’s detecteren: het vakgebied sensorisch onderzoek ontwikkelt zich razendsnel. Toch ziet sensorisch consultant en docent Saskia Kamps een opvallende verschuiving. “Je kunt nog zo’n geavanceerde digitale neus hebben, maar je kunt er nooit mee

Angst om te eten

ARFID en andere eetstoornissen Eetstoornissen worden soms getriggerd door de sensorische kenmerken van voedsel. Renate Neimeijer doet bij de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar ARFID, een selectieve eetstoornis met potentieel grote gevolgen. Door Robert Heeg Lekker in een appel bijten of een extra dot slagroom op de taart, voor veel mensen is dat niet vanzelfsprekend. Naar

Cursus Sensorisch Onderzoek A

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-Data & Insights Network examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de profgroep Data & Insights Network.

Data analytics in FMCG

Wat doen de wereldspelers? Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf.  Door Robert Heeg Op het jongste Data & Analytics

Examen Sensorisch Onderzoeker A

Dit examen is bedoeld voor personen die werkzaam zijn in of zich willen kwalificeren voor een functie in de uitvoering van sensorisch onderzoek. Gangbare functienamen voor Sensorisch Onderzoeker A zijn: testleider, panelleider, onderzoeksassistent etc.

Examen Sensorisch Onderzoeker B

De sensorisch onderzoeker op Data & Insights Network/NIMA B beheerst de basis voor het vertalen van niet-complexe problemen in een opzet voor sensorisch onderzoek. Inclusief bijbehorende projectmatige aanpak van screening en training van respondenten, de uitwerking, analyse, interpretatie en presentatie.

Gratis studentenlidmaatschap bij Expert Group Sensory Research

Wil je je verdiepen in sensorisch onderzoek en tegelijkertijd je professionele netwerk uitbreiden? Dan is dit je kans. Als student kun je gratis lid worden van de Expert Group Sensory Research binnen het Data & Insights Network (D&IN). Als studentlid maak je actief deel uit van een netwerk van onderzoekers en professionals. In plaats van een financiële

Meera Radhoe over Gen Z

“Visuele communicatie is hun eerste taal” Op het MIE vertelde Meera Radhoe, trendconsultant bij TrendsActive, hoe je relevant blijft voor Gen Z. Voor wie de sessie miste, bespreekt zij deze week tijdens de Sensory Digi-Meeting nogmaals de belangrijkste Gen Z-trends voor 2025.  Meera heeft altijd een voorliefde gehad voor subculturen, mode en mensen. ‘Dingen mogen

Nieuw managementteam voor ESSENSOR & smaakonderzoek.nl

ESSENSOR & smaakonderzoek.nl, marktleider en autoriteit op het gebied van sensorisch onderzoek in Nederland, heeft een nieuw managementteam aangesteld. Dit team zal de strategische koers van het bedrijf verder vormgeven en bijdragen aan de groei en innovatie van sensorisch onderzoek met expertpanels en consumenten. Een nieuw managementteam voor verdere groei Het nieuwe managementteam wordt geleid

Nieuw! Special Interest Group Onderzoekers van D&IN profgroep Sensory

Binnen de Profgroep sensoriek is een nieuwe Special Interest Group gestart: “SIG onderzoekers”. Deze SIG richt zich op uitwisseling van kennis en kunde op het gebied van sensorisch en consumentenonderzoek. Niet iedereen heeft en grote afdeling binnen zijn/haar organisatie terwijl het sparren met collega’s vaak juist erg kan helpen. Binnen de D&IN Profgroep sensoriek bestond

Praktische tips sensorisch onderzoek voor het mkb

“Het is geen uitzondering dat er in team tastings wordt geproefd zonder daar een duidelijke procedure voor te hebben” Vera van Stokkom publiceerde vorig jaar de whitepaper ‘Praktische tips voor beter sensorisch onderzoek tijdens productontwikkeling in het midden- en kleinbedrijf’. Ze vertelt dat bedrijven vanuit minimale basisprincipes al heel nuttige resultaten kunnen verkrijgen. Door Robert Heeg Vera

Producttest doen met een product dat nog niet goedgekeurd is door de NVWA

De vraag is of er een consumentenonderzoek mag worden gehouden voor een algemeen gangbaar product waaraan een supplement (“novel food”) is toegevoegd en dat nog niet is goedgekeurd door de NVWA? Algemeen In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat zolang een product niet is goedgekeurd door de NVWA het niet is toegestaan om het aan te

Saskia Kamps over haar passie voor sensorisch onderzoek

“Er blijven altijd mensen nodig om dit werk uit te voeren” Als consultant ondersteunt Saskia Kamps organisaties bij de implementatie van sensorisch onderzoek. Het niveau van het vakgebied in Nederland vindt zij hoog, alleen mogen met name soft skills meer aandacht krijgen. Door Robert Heeg Haar eerste theorie in het sensorisch onderzoek kreeg Saskia tijdens

Sensory Symposium 2025

Every three years, the Data & Insights Sensory Network Group organizes the Sensory Symposium, a key event for professionals in sensory and consumer research.

Terugblik Sensory Netwerk Excursie

“Netwerken met professionals die dezelfde passie delen” Voor de vorige Sensory Netwerk Excursie boden EyeQuestion en MMR vakgenoten een exclusief kijkje achter de schermen. Drie sensorische professionals vertellen wat zij ervan leerden.   Door Robert Heeg De excursie bij EyeQuestion en MMR op 10 april bood kijkje in de keuken van beide bedrijven. Gasten zagen hoe MMR sensorisch