In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. In veel organisaties zien marketeers de bomen niet meer door het kpi-bos. Er is vaak meer data beschikbaar dan kan worden verwerkt en alle databronnen lijken even belangrijk. Waar begin je? Hoe krijg je overzicht? Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen? Deze vragen worden beantwoord tijdens deze tweedaagse training geschikt voor marketeers met een aantal jaren ervaring
Inhoud
Deel 1: De juiste vragen stellen
- Kennismaking & waarom deze training
- Quiz (cases die gedurende de training terugkomen)
- De marketing cyclus (diagnose > strategie > executie)
- First principles in marketing
- De meeste klanten kopen weinig, sommige kopen veel (NBD)
- Kleine merken hebben veel minder klanten en deze zijn ook (een beetje) minder loyaal (Double Jeopardy wet)
- Merken concurreren in lijn met marktaandeel (Duplication of Purchase wet)
- Merken bedienen min of meer dezelfde type klanten (Customer bases seldom vary)
- Implicaties
- Voorbeelden
- Drivers van groei: waarde, mentale & fysieke beschikbaarheid
- Wrap up: kernvragen & bijbehorende kpis
Deel 2: De juiste vragen beantwoorden
- Waar komt de data vandaan?
- Bronnen
- Voor & nadelen
- Waar kijken we naar?
- Ruis & vertekening
- Leading vs. lagging indicatoren
- Gedrag vs. brein indicatoren
- Samples vs. non-sample indicatoren
- Effectiviteits- vs. efficiëntie indicatoren
- Hoe kijken we er naar?
- Overeenkomsten vs. verschillen
- Absolute vs. relatieve cijfers
- Causaliteit & selectie-effecten
- Rekening houden met ruis/toeval
Deze training vindt plaats op 12 en 22 mei van 10:00 uur tot 16:30 uur.
Deelnemers dienen een eigen laptop mee te nemen
Docent
Robert van Ossenbruggen
Consultant & trainer evidence based marketing
Robert van Ossenbruggen studeerde psychologie, methodologie en marketing. Tegenwoordig is Robert consultant & trainer evidence based marketing bij The Commercial Works, een marketingadviesbureau gevestigd in Nederland en de UK. Robert helpt zijn klanten voornamelijk door bruggen te slaan tussen de wereld van data, modellen en statistiek en de wereld van marketing. Daarnaast geeft hij diverse trainingen voor de Data & Insights Academy, NIMA, Beeckestijn Business School en IESEG Business School. Blogt met regelmaat op marketingonline.nl en LinkedIn.
Praktische informatie
- Niveau
- Niveau B – Enige ervaring
- Opbouw
- 50% Theorie
50% Praktijk - Inclusief
- Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
- Kosten
- VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €950,- excl. BTW
Niet-leden €1.185,- excl. BTW