Marketing Impact met Data en AI

De ontwikkelingen in data en technologie razen sneller voort dan ooit. Digitalisering, artificiële intelligentie en robotisering zorgen voor ingrijpende, blijvende veranderingen. Dat geldt voor álle sectoren en zeker ook voor het vakgebied marketing. De innovaties bepalen hoe veeleisende klanten zakendoen en bieden tegelijkertijd enorme kansen. Organisaties kunnen dankzij data meer dan ooit (klant)voordelen creëren, maar dan moeten zij zich wel blijven aanpassen. En dat gaat niet vanzelf…

Inhoud

Aan marketeers de taak om de grenzeloze mogelijkheden volledig te benutten. Een pittige uitdaging, want veel van de innovaties zijn IT- of computer science-gerelateerd. En daarvoor zijn marketeers meestal niet opgeleid. Willen zij ook op dit onderdeel van hun vak het initiatief houden dan moeten zij up-to-date blijven en leren omgaan met steeds weer nieuwe tools. Het tempo van de innovatie vereist een voortdurende investering in kennis en vaardigheden op het gebied van technologie en data.

Om de nieuwste technologieën effectief in te zetten in hun marketinginspanningen, moeten moderne marketeers niet alleen over strategisch inzicht beschikken, maar ook technologisch up-to-date zijn. Alleen zo kunnen zij waardevolle klantinteracties blijven creëren en innovatieve marketingstrategieën ontwikkelen. Kortom, voor marketeers is het geen vraag meer of ze databedreven én -gedreven gaan werken, het is een onmisbaar onderdeel van hun vak geworden.

University of Groningen Business School & samenwerkingspartners

De University of Groningen Business School (UGBS) ondersteunt samen met het Nima, DDMA en Data and Insights Network marketeers en bedrijven in hun digitale ontdekkingstocht. In het Executive programma Marketing Impact met Data en AI je waar de mogelijkheden liggen. Hoe benut je die het beste? En hoe combineer je ze met andere disciplines? Naast de nieuwste wetenschappelijke inzichten ervaar je wat het betekent om marketingbeslissingen te nemen op basis van feiten, analyses en voorspelmodellen. Onze deskundige experts helpen jou en je organisatie om effectief databedreven te werken. Ervaar hoe klanten dit waarderen. Behaal concrete verbeterresultaten in een wereld die snel digitaliseert.

Het executive programma is ook beschikbaar als in-company oplossing.

Voor wie is dit programma?

De opleiding is er voor alle professionals (marketeers, consultants, ICT’ers, analisten en professionals met een commerciële achtergrond) die serieus met data aan de slag willen. Bovenop een breed basisprogramma kiezen de deelnemers voor een verdiepend vervolg met een topmodule. Omdat databedreven werken steeds belangrijker wordt in organisaties, wordt het ook op steeds meer verschillende terreinen ingezet. Niemand kan tegenwoordig nog expert zijn op elk onderdeel van het werken met data. In het programma maken we daarom onderscheid in vier verschillende disciplines: de Data Marketeer, de Data Scientist, de Data Consultant en de Data Engineer.

Opzet programma

  • Data Marketeers passen data toe in marketingstrategieën. Met data analyseren zij klantgedrag en optimaliseren zij campagnes. Zo kunnen bedrijven hun doelgroepen effectiever bereiken
  • Data Scientists analyseren grote hoeveelheden data om inzichten te vinden waarmee bedrijven betere beslissingen nemen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals machine learning en statistiek, om voorspellingen te doen en patronen te ontdekken
  • Data Consultants helpen bedrijven bij het begrijpen en gebruiken van hun data, zodat ze hun processen kunnen verbeteren. Ze geven advies over een effectieve inzet van data om bedrijfsdoelen te bereiken
  • Data Engineers bouwen en onderhouden de technische infrastructuur die nodig is om data te verzamelen, op te slaan en te verwerken. Ze maken data op de juiste manier beschikbaar voor analyse

Voor elk van deze disciplines ontwikkelden wij modules. Die gaan stuk voor stuk dieper in op onderdelen van het databedreven werken binnen het marketingvakgebied. Zo leer je heel gericht de specifieke vaardigheden en kennis die je nodig hebt binnen jouw discipline. In alle modules besteden we veel aandacht aan het samenwerken met andere disciplines. Door meerdere modules te volgen kun je je ook verdiepen in diverse facetten van het marketingvakgebied. Klik in de kolom links voor meer informatie per module.

Opzet & inhoud programma

In de basis module leert u de verschillende disciplines (Data Marketeer, Data Scientist, Data Consultant en Data Engineer) beter begrijpen. Het basisprogramma duurt 5 dagen verspreid over een aantal maanden. Vervolgens heeft elke discipline een eigen vervolgprogramma van 10 dagen. In het vervolgprogramma komen de specifieke zaken aan de orde, zoals tooling, methoden, rollen en manieren om een impactvolle bijdrage te leveren. In een vertrouwde omgeving onder gelijkgestemden wordt geleerd van elkaar en van de experts uit het vakgebied. Tussen de bijeenkomsten zit voldoende tijd om de geleerde ervaringen toe te passen, daarop van collega’s feedback te ontvangen en nieuwe plannen/ideeën te verzamelen voor de volgende bijeenkomsten. Zo ontstaat er een effectieve leercurve met interactieve leermomenten om continu te verbeteren. Klik hieronder voor meer informatie over de verschillende modules.

Data Marketeer

Een Data Marketeer past data waardevol toe en voert nieuwe inzichten door in onder meer marketingstrategieën, productinnovaties, klantbenaderingen en branding & communicatie. Uiteraard met de bedoeling om klanten meer toegevoegde waarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld door klantgedrag te analyseren en campagnes te optimaliseren, zodat bedrijven hun doelgroepen effectiever bereiken.

Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:

  • Achterhalen en segmenteren van klantgroepen
  • Vinden van een optimale prijsstelling
  • Verminderen van churn
  • Verhogen van de klantwaarde
  • Verbeteren van de campagneresultaten
  • Voorspellen van productgebruik
  • Beïnvloeden van duurzaam gedrag

In de topmodule Data Marketeer bestenden we daarom aandacht aan:

  • Kennis van basis-analysetechnieken opdoen
  • Toepassen van enkele eenvoudige voorspelmodellen/algoritmen
  • Zelf datavisualisatie uitvoeren en dashboarding toepassen
  • Data-inzichten vertalen naar een concreet minimal viable product

Leerdoelen

Soft skills voor Data Marketeers:
  • Succesvol een community/netwerk ‘opstarten’ en enthousiast maken voor een nieuw idee
  • Een experimenterende en lerende aanpak implementeren
  • Patronen herkennen in inzichten en deze ook kunnen duiden
  • Nieuwe samenwerkingen aangaan met partners
Impact genereren voor Data Marketeers:
  • Kennis opdoen van digitale businessmodellen en strategieën voor digitale transformatie
  • Stappenplan/roadmap ontwikkelen voor digitale transformatie, de organisatie hiermee laten starten en de voortgang ervan bewaken en monitoren

Voor wie?

Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Marketeers helpen hun organisatie databedreven transformeren.

Praktische zaken topmodule Data Marketeer:

  • Voor (aanstaande) marketeers die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en marketeers met enkele jaren ervaring
  • Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
  • Opleidingsdagen: startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule

Data Scientist

Data Scientists analyseren grote hoeveelheden data om precies die inzichten te ontdekken waarmee bedrijven betere beslissingen nemen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals machine learning en statistiek, om voorspellingen te doen en patronen te ontdekken.

Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:

  • Ontwikkelen van een machine learning-oplossing
  • Achterhalen van outliers
  • Vinden van patronen
  • Verminderen van bias
  • Verhogen van klantwaarde
  • Verbeteren van de voorspelkracht
  • Voorspellen van klantgedrag
  • Beïnvloeden van duurzaam gedrag

In de topmodule Data Scientist besteden we daarom aandacht aan:

  • Het vergroten van je kennis van state-of-the-art analystetechnieken (machine learning)
  • Het vergroten van je kennis van state-of-the-art technieken voor het structureren van ongestructureerde data (beeld-, video-, audio- en tekstanalyse)
  • Hoe je een leidende rol neemt in het databedreven werken in de organisatie
Soft skills voor Data Scientists:
  • Op proactieve wijze een verbindende én verdiepende bijdrage leveren aan belangrijke businessuitdagingen op marketinggebied
  • Thought leadership uitdragen binnen de organisatie op het gebied van data en analyse
  • Onderlinge samenwerking optimaliseren voor high performance
  • Reflecteren op het complete leer- en ontwikkelproces
  • Een effectieve leeraanpak voor jezelf inrichten
Hard skills’ voor Data Scientists:
  • Kennis opdoen van technieken voor analyse van ongestructureerde data, daarmee experimenteren, en deze technieken ook zelfstandig toepassen
  • Belangrijke machine learning-technieken toepassen, interpreteren en implementeren (machine pipeline)
  • Advanced multivariate tijdreeksanalyse toepassen, interpreteren en implementeren
  • Patroonherkenning interpreteren en implementeren
  • Biases en caveats in data-analyse herkennen
  • Het gebruik en de rol van Large Language Models (o.a. ChatCPT) bij de analyse van data

Impact genereren voor Data Scientists:
  • Een overtuigende storyline ontwikkelen voor het communiceren van de inzichten verkregen uit de analyses
  • De uitkomsten van de data science analyses visueel vertalen naar effectieve toepassingen/oplossingen
  • Opdrachtgever en andere stakeholders in de ‘gewenste richting’ leren bewegen
  • Een inhoudelijk leidende rol aannemen in de transformatie naar databedreven werken

Voor wie?

Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Scientists helpen hun organisatie databedreven transformeren.

Praktische zaken topmodule data-scientist:
  • Voor (aanstaande) scientists die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en scientists met enkele jaren ervaring
  • Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
  • Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule

Data Consultant

De Data Consultant helpt bedrijven om data te begrijpen en gebruiken, en daarmee hun processen te verbeteren. Ze geven advies over de effectieve inzet van data om bedrijfsdoelen te bereiken.

Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:

  • Ontwikkelen van een nieuwe strategie
  • Achterhalen van nieuwe klantgroepen
  • Vinden van een minimale kostprijs
  • Verminderen van fraude
  • Verhogen van de medewerkerswaarde
  • Verbeteren van de operationele resultaten
  • Voorspellen van productgebruik
  • Beïnvloeden van duurzaam gedrag

In de topmodule Data Consultant besteden we daarom aandacht aan:

  • Adviseren op basis van inzichten uit data en analyse
  • Eigen inzichten genereren door het toepassen van verschillende analysetechnieken
  • Samen verandering vormgeven met verschillende visualisatie- en storytellingtechnieken
  • Analyseresultaten en verkregen inzichten met stakeholders vertalen naar waardevolle oplossingen
  • Data-inzichten vertalen naar gewenste veranderingen (met bijbehorende interventies)

Leerdoelen

Soft skills voor Data Consultants:
  • Impactvol adviseren
  • Businessproblematiek omzetten naar analysevraagstukken
  • Het volledige analyse- en besluitvormingsproces succesvol doorlopen/begeleiden en herkennen
  • Een experimenterende en lerende aanpak implementeren
  • Een adviesrelatie ontwikkelen
Hard skills voor Data Consultants:
  • Herkennen welke analysetechnieken geschikt zijn voor welke vraagstukken? Bijvoorbeeld:
    • Modelbouw (lineaire model, logistische regressie)
    • Factor- en clusteranalyse, classificatiemodellen
    • Predictive modeling / forecasten / univariate tijdreeksanalyse
    • Duurmodellen
  • Herkennen wanneer en hoe je analysetechniek toepast, en hoe je uitkomsten ervan (statistisch) valideert
  • De uitkomsten van bovenstaande analyses op juiste manier visualiseren
  • Large Language Models (o.a. ChatGPT) verantwoord inzetten bij het datagedreven verbeteren van bedrijfprocessen
Impact genereren voor Data Consultants:
  • Een effectieve storyline ontwikkelen voor de uitkomsten van analyses
  • De gewenste verandering omzetten naar passende effectieve visualisatieproducten
  • De uitkomsten valideren bij stakeholders en deze omzetten naar een adviesproduct
  • Verschillende adviesinterventies toepassen zodat je databedreven kunt werken
  • Een meetbare verandering in de omgeving realiseren

Voor wie?

Deze topmodule is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Consultants helpen hun organisatie databedreven transformeren.

Praktische zaken topmodule Data Consultant:

  • Voor (aanstaande) consultants die de waarde van data willen begrijpen en toepassen en consultants met enkele jaren ervaring
  • Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
  • Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule

Data Engineer

De Data Engineer stelt data op de juiste manier beschikbaar voor analyse. Je bouwt en onderhoudt de technische infrastructuur die nodig is om data te verzamelen, op te slaan en te verwerken. Maar ook combineer je als Data Engineer databronnen, bewaak je de kwaliteit van de data, en let je op security- en privacyaspecten.

Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:

  • Ontwikkelen van een datastrategie
  • Achterhalen van gebruikerswensen
  • Vinden van potentiële risico’s
  • Verminderen van datalekken
  • Verhogen van waarde voor de organisatie
  • Verbeteren van de datakwaliteit
  • Voorspellen van systeemgebruik
  • Beïnvloeden van duurzaam gedrag

In de topmodule Data Engineer besteden we daarom aandacht aan:

  • Het opzetten van de architectuur voor databedreven werken
  • Kennis van data governance in een commerciële omgeving
  • Het omzetten van business(analyse)wensen naar data-oplossingen (bronnen/architectuur)
  • Zelf opstellen van een data analytics/machine learning-pipeline

Leerdoelen:

Soft skills voor Data Engineers:
  • Business- en analyseproblematiek begrijpen
  • Achterhalen, herkennen en structureren van de databehoefte (onder meer op basis van een onderzoeksvraag)
  • Samenwerken om tools en processen te ontwikkelen en onderhouden voor het verwerken van grote datasets (DevOps)
  • Effectief communiceren met stakeholders
  • Reflecteren op het eigen leer- & ontwikkelproces
  • Een effectieve leeraanpak voor jezelf inrichten
Hard skills voor Data Engineers:
  • Kennis vergroten van dataverwerking (ingestion, transformation, storage, serving) ten behoeve van data-analyse (data processing)
  • Weten welke data extractie- en data processing-technieken geschikt zijn voor welke analysevraagstukken
  • Zelf databronnen combineren en data cleaning toepassen (prepareren, opschonen, missings, outliers)
  • Zelf exploratieve analyses en visualisatie uitvoeren
  • Kennismaken met machine learning / artificial intelligence (AI)
  • Machine learning-workflows automatiseren (MLOps)
  • Tools en processen ontwikkelen en onderhouden voor het verwerken van grote datasets (DevOps)
  • Het gebruik en de rol van Large Language Models (o.a. ChatCPT) bij het verwerven, analyseren en opslaan van data
Impact genereren voor Data Engineers:
  • Met een datastrategie je bijdrage leveren aan de bredere transitie naar databedreven werken
  • Stakeholders overtuigen om te investeren in ICT door businessvoordelen te kwantificeren
  • Samenwerken met Data Scientists, Data Consultants en Data Marketeers

Voor wie?

Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Engineers helpen hun organisatie databedreven transformeren.

Praktische zaken topmodule Data Engineer:

  • Voor (aanstaande) engineers die de waarde van data willen leren begrijpen en willen toepassen en met een aantal jaren ervaring
  • Minimaal 9 en maximaal 15 deelnemers
  • Startdatum twee per jaar: najaar 2025 en voorjaar 2026
  • Trainingsdagen zijn offline, van 9 tot 17 uur, te Leusden en aanwezigheid is verplicht
  • Tussen elke trainingsdag zit twee weken. In die tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
  • Voertaal is Nederlands
  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau op het niveau van Nima-B én afgeronde basismodule
 

Aanmelden voor deze opleiding(en) kan via University of Groningen Business School-website.

Je kunt hier een afspraak maken voor het intakegesprek.

 
 
 

Prof. dr. Jaap Wieringa

Hoogleraar Rijksuniversiteit Groningen

Jaap Wieringa is als hoogleraar verbonden aan de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is hij onderzoeksdirecteur van het Customer Insights Center (RUGCIC). Hij heeft een MSc in Econometrics (1994) en een PhD in Economics (1999) van de Rijksuniversiteit Groningen. Van 1998 tot 2000 was hij senior consultant bij het Institute for Business and Industrial Statistics, waar hij statistische procescontrole en Six Sigma-projecten implementeerde.

Wieringa heeft ruime onderwijservaring op alle academische niveaus en doceert veel aan professionals via University of Groningen Busines School (UGBS). In 2009, 2010 en 2019 won hij de prijs ‘Beste Docent van het jaar’ van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij is co-auteur van verschillende boeken, waaronder “Modeling Markets”, “Advanced Methods for Modeling Markets” en “Creating Value with Data Analytics in Marketing” en publiceert regelmatig in de toptijdschriften in marketing. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses zijn: Data Science, Marketing Analytics, Marketing Dynamics, Machine Learning en Artifical Intelligence.

Drs. Gert Haanstra

Praktische informatie

Basismodule voorjaar 2025
Trainingsdagen zijn op vrijdag van 9 tot 17 uur, offline op locatie (11 april, 25 april, 16 mei, 6 juni en 27 juni 2025)
Er zitten twee weken tussen elke trainingsdag en in de tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Geen vrijstellingen en verplichte aanwezigdheid
Voertaal Nederlands
Iedere deelnemer komt binnen met een business challenge rondom data en waardecreatie in marketing
Eindproduct/proeve van bekwaamheid
Toelating en aanmelding
U heeft een hbo- of wo-diploma met voorkeur enige ervaring met data. Een kennismaking en intake met motivatie zijn onderdeel van het toelatingsproces om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen. Na een positieve intake kunt u zich aanmelden via het inschrijfformulier.
Kosten
Het executive programma bestaande uit het basisprogramma en 1 topmodule kost € 9.975,- voor leden en € 11.975,- voor niet-leden en is vrijgesteld van btw. De prijs is inclusief lunches, koffie- en theepauzes en 1x diner en overnachting. De prijs is exclusief reis- en verdere verblijfkosten.
Locatie
Het programma wordt aangeboden bij Landgoed ISVW te Leusden.
Certificering
Na een succesvolle afronding van ons 15-daagse executive programma ontvangt u een certificaat van UGBS en de Faculteit Economie & Bedrijfskunde en u wordt opgenomen in het openbaar NIMA-register.