De ontwikkelingen in data en technologie razen sneller voort dan ooit. Digitalisering, artificiële intelligentie en robotisering zorgen voor ingrijpende, blijvende veranderingen. Dat geldt voor álle sectoren en zeker ook voor het vakgebied marketing. De innovaties bepalen hoe veeleisende klanten zakendoen en bieden tegelijkertijd enorme kansen. Organisaties kunnen dankzij data meer dan ooit (klant)voordelen creëren, maar dan moeten zij zich wel blijven aanpassen. En dat gaat niet vanzelf…
Inhoud
Aan marketeers de taak om de grenzeloze mogelijkheden volledig te benutten. Een pittige uitdaging, want veel van de innovaties zijn IT- of computer science-gerelateerd. En daarvoor zijn marketeers meestal niet opgeleid. Willen zij ook op dit onderdeel van hun vak het initiatief houden dan moeten zij up-to-date blijven en leren omgaan met steeds weer nieuwe tools. Het tempo van de innovatie vereist een voortdurende investering in kennis en vaardigheden op het gebied van technologie en data.
Om de nieuwste technologieën effectief in te zetten in hun marketinginspanningen, moeten moderne marketeers niet alleen over strategisch inzicht beschikken, maar ook technologisch up-to-date zijn. Alleen zo kunnen zij waardevolle klantinteracties blijven creëren en innovatieve marketingstrategieën ontwikkelen. Kortom, voor marketeers is het geen vraag meer of ze databedreven én -gedreven gaan werken, het is een onmisbaar onderdeel van hun vak geworden.
University of Groningen Business School & samenwerkingspartners
De University of Groningen Business School (UGBS) ondersteunt samen met het Nima, DDMA en Data and Insights Network marketeers en bedrijven in hun digitale ontdekkingstocht. In het Executive programma Marketing Impact met Data en AI je waar de mogelijkheden liggen. Hoe benut je die het beste? En hoe combineer je ze met andere disciplines? Naast de nieuwste wetenschappelijke inzichten ervaar je wat het betekent om marketingbeslissingen te nemen op basis van feiten, analyses en voorspelmodellen. Onze deskundige experts helpen jou en je organisatie om effectief databedreven te werken. Ervaar hoe klanten dit waarderen. Behaal concrete verbeterresultaten in een wereld die snel digitaliseert.
Het executive programma is ook beschikbaar als in-company oplossing.
Voor wie is dit programma?De opleiding is er voor alle professionals (marketeers, consultants, ICT’ers, analisten en professionals met een commerciële achtergrond) die serieus met data aan de slag willen. Bovenop een breed basisprogramma kiezen de deelnemers voor een verdiepend vervolg met een topmodule. Omdat databedreven werken steeds belangrijker wordt in organisaties, wordt het ook op steeds meer verschillende terreinen ingezet. Niemand kan tegenwoordig nog expert zijn op elk onderdeel van het werken met data. In het programma maken we daarom onderscheid in vier verschillende disciplines: de Data Marketeer, de Data Scientist, de Data Consultant en de Data Engineer.
Voor elk van deze disciplines ontwikkelden wij modules. Die gaan stuk voor stuk dieper in op onderdelen van het databedreven werken binnen het marketingvakgebied. Zo leer je heel gericht de specifieke vaardigheden en kennis die je nodig hebt binnen jouw discipline. In alle modules besteden we veel aandacht aan het samenwerken met andere disciplines. Door meerdere modules te volgen kun je je ook verdiepen in diverse facetten van het marketingvakgebied. Klik in de kolom links voor meer informatie per module. Opzet & inhoud programmaIn de basis module leert u de verschillende disciplines (Data Marketeer, Data Scientist, Data Consultant en Data Engineer) beter begrijpen. Het basisprogramma duurt 5 dagen verspreid over een aantal maanden. Vervolgens heeft elke discipline een eigen vervolgprogramma van 10 dagen. In het vervolgprogramma komen de specifieke zaken aan de orde, zoals tooling, methoden, rollen en manieren om een impactvolle bijdrage te leveren. In een vertrouwde omgeving onder gelijkgestemden wordt geleerd van elkaar en van de experts uit het vakgebied. Tussen de bijeenkomsten zit voldoende tijd om de geleerde ervaringen toe te passen, daarop van collega’s feedback te ontvangen en nieuwe plannen/ideeën te verzamelen voor de volgende bijeenkomsten. Zo ontstaat er een effectieve leercurve met interactieve leermomenten om continu te verbeteren. Klik hieronder voor meer informatie over de verschillende modules.
Data MarketeerEen Data Marketeer past data waardevol toe en voert nieuwe inzichten door in onder meer marketingstrategieën, productinnovaties, klantbenaderingen en branding & communicatie. Uiteraard met de bedoeling om klanten meer toegevoegde waarde te bieden. Dat kan bijvoorbeeld door klantgedrag te analyseren en campagnes te optimaliseren, zodat bedrijven hun doelgroepen effectiever bereiken. Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
In de topmodule Data Marketeer bestenden we daarom aandacht aan:
LeerdoelenSoft skills voor Data Marketeers:
Impact genereren voor Data Marketeers:
Voor wie?Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Marketeers helpen hun organisatie databedreven transformeren. Praktische zaken topmodule Data Marketeer:
Data ScientistData Scientists analyseren grote hoeveelheden data om precies die inzichten te ontdekken waarmee bedrijven betere beslissingen nemen. Ze gebruiken geavanceerde technieken, zoals machine learning en statistiek, om voorspellingen te doen en patronen te ontdekken. Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
In de topmodule Data Scientist besteden we daarom aandacht aan:
Soft skills voor Data Scientists:
Hard skills’ voor Data Scientists:
Impact genereren voor Data Scientists:
Voor wie?Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Scientists helpen hun organisatie databedreven transformeren. Praktische zaken topmodule data-scientist:
Data ConsultantDe Data Consultant helpt bedrijven om data te begrijpen en gebruiken, en daarmee hun processen te verbeteren. Ze geven advies over de effectieve inzet van data om bedrijfsdoelen te bereiken. Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
In de topmodule Data Consultant besteden we daarom aandacht aan:
LeerdoelenSoft skills voor Data Consultants:
Hard skills voor Data Consultants:
Impact genereren voor Data Consultants:
Voor wie?Deze topmodule is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Consultants helpen hun organisatie databedreven transformeren. Praktische zaken topmodule Data Consultant:
Data EngineerDe Data Engineer stelt data op de juiste manier beschikbaar voor analyse. Je bouwt en onderhoudt de technische infrastructuur die nodig is om data te verzamelen, op te slaan en te verwerken. Maar ook combineer je als Data Engineer databronnen, bewaak je de kwaliteit van de data, en let je op security- en privacyaspecten. Data is onmisbaar voor allerlei vraagstukken/onderwerpen, zoals:
In de topmodule Data Engineer besteden we daarom aandacht aan:
Leerdoelen:Soft skills voor Data Engineers:
Hard skills voor Data Engineers:
Impact genereren voor Data Engineers:
Voor wie?Deze module is perfect voor professionals die na het basisprogramma hun omgeving digitaal helpen groeien. Zo leren zij om samen met een creatief team een strategisch vraagstuk op te lossen op basis van data, analyse en algoritmes. Data Engineers helpen hun organisatie databedreven transformeren. Praktische zaken topmodule Data Engineer:
|
Aanmelden voor deze opleiding(en) kan via University of Groningen Business School-website. |
Je kunt hier een afspraak maken voor het intakegesprek. |
Prof. dr. Jaap Wieringa
Hoogleraar Rijksuniversiteit Groningen
Jaap Wieringa is als hoogleraar verbonden aan de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast is hij onderzoeksdirecteur van het Customer Insights Center (RUGCIC). Hij heeft een MSc in Econometrics (1994) en een PhD in Economics (1999) van de Rijksuniversiteit Groningen. Van 1998 tot 2000 was hij senior consultant bij het Institute for Business and Industrial Statistics, waar hij statistische procescontrole en Six Sigma-projecten implementeerde.
Wieringa heeft ruime onderwijservaring op alle academische niveaus en doceert veel aan professionals via University of Groningen Busines School (UGBS). In 2009, 2010 en 2019 won hij de prijs ‘Beste Docent van het jaar’ van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij is co-auteur van verschillende boeken, waaronder “Modeling Markets”, “Advanced Methods for Modeling Markets” en “Creating Value with Data Analytics in Marketing” en publiceert regelmatig in de toptijdschriften in marketing. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses zijn: Data Science, Marketing Analytics, Marketing Dynamics, Machine Learning en Artifical Intelligence.
Drs. Gert Haanstra
Praktische informatie
- Basismodule voorjaar 2025
- Trainingsdagen zijn op vrijdag van 9 tot 17 uur, offline op locatie (11 april, 25 april, 16 mei, 6 juni en 27 juni 2025)
Er zitten twee weken tussen elke trainingsdag en in de tussentijd wordt de deelnemer geacht aan huiswerk te werken en voorbereidende werkzaamheden te verrichten (max 4 uur)
Geen vrijstellingen en verplichte aanwezigdheid
Voertaal Nederlands
Iedere deelnemer komt binnen met een business challenge rondom data en waardecreatie in marketing
Eindproduct/proeve van bekwaamheid - Toelating en aanmelding
- U heeft een hbo- of wo-diploma met voorkeur enige ervaring met data. Een kennismaking en intake met motivatie zijn onderdeel van het toelatingsproces om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen. Na een positieve intake kunt u zich aanmelden via het inschrijfformulier.
- Kosten
- Het executive programma bestaande uit het basisprogramma en 1 topmodule kost € 9.975,- voor leden en € 11.975,- voor niet-leden en is vrijgesteld van btw. De prijs is inclusief lunches, koffie- en theepauzes en 1x diner en overnachting. De prijs is exclusief reis- en verdere verblijfkosten.
- Locatie
- Het programma wordt aangeboden bij Landgoed ISVW te Leusden.
- Certificering
- Na een succesvolle afronding van ons 15-daagse executive programma ontvangt u een certificaat van UGBS en de Faculteit Economie & Bedrijfskunde en u wordt opgenomen in het openbaar NIMA-register.