Symposium Topic of the Year – Robots: key to marketing data and insights!

Altijd al meer willen weten over praktisch relevant en academisch vernieuwend onderzoek met betrekking tot het Topic of the Year 2023 ‘Robots: key to marketing data and insights!’?

Kom dan op donderdag 1 juni naar House of Watt in Amsterdam!
Een inspirerende middag met drie genomineerde wetenschappers die zich op dit gebied hebben onderscheiden en strijden voor de “Insights Scientist van het jaar 2023” Award!

Naast de presentaties van deze drie genomineerden, worden er tijdens het symposium ook presentaties vanuit de praktijk verzorgd. De jury zal na het symposium, mede op basis van de presentaties, de uiteindelijke winnaar kiezen. De bekendmaking van de Award is tijdens de feestelijke uitreiking van de Data & Insights Awards op 29 juni 2023, bij Innstyle aan de Maarsseveense Plassen.

Programma
13.45 – 14.00 Inloop

14.00 – 14.05 Opening door dagvoorzitter Yvonne van Everdingen

14.05 – 14:35 Robots in the real world, the changing face of technology (Roeland van Oers)

Roeland van Oers is een onafhankelijk consultant op het gebied van AI, Social Robotics en opkomende technologieën. Hij heeft meer dan 8 jaar ervaring met het introduceren van sociale robots in Nederland en heeft aan de basis gestaan van de robot startup WELBO. Roeland’s passie voor de toekomst van technologie heeft hem nu teruggebracht naar zijn roots als adviseur, waar hij organisaties helpt om proactief te zijn en nieuwe ontwikkelingen in hun bedrijf toe te passen. Roeland zal zijn expertise delen tijdens zijn presentatie met de titel “Robots in the real world, the changing face of technology”, waarin hij laat zien hoe sociale robots en opkomende technologieën de wereld om ons heen veranderen.

14.35 – 15.05 Een sociale robot die een gesprek aangaat om jou te leren kennen (Piek Vossen – Vrije Universiteit Amsterdam)

Onze robot Leolani gebruikt conversatie in natuurlijke taal om jou en de omgeving te leren kennen. Ze probeert te begrijpen wat je haar vertelt en bewaart alle kennis en informatie in een zogenaamd brein.

Hoe meer je met haar communiceert hoe sneller dat brein groeit. Iedere keer als er iets wordt toegevoegd denkt ze na over de kennis en informatie die ze heeft verworven. Deze gedachtes kunnen allerlei vormen aannemen: iets nieuws dat ze niet kent, iets bekends dat ze herkent, analogieën met wat ze al weet, maar ook generalisaties, onzekerheden en zelfs conflicterende informatie of fouten. Haar gedachtes worden omgezet in zogenaamde “drives”. Dit kan zijn om gaten te vullen voor dingen die ze niet weet of om onzekerheden en conflicten op te lossen. Door de gedachtes en de drives wordt de robot heel spontaan en proactief. Ze krijgt daardoor een eigen wil.

15.05 – 15.30 Koffiepauze

15.30 – 16.00 Enig, of toch eng? Robots in de dienstverlening (Jenny van Doorn – RU Groningen – genomineerde)

Jenny van Doorn, hoogleraar Dienstenmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, wil ontdekken hoe consumenten omgaan met maatschappelijke transities. Ze is gefascineerd door hoe consumenten en andere stakeholders reageren op sociale robots in de dienstverlening. Haar werk over robots is gepubliceerd in toonaangevende, internationale tijdschriften, zoals Journal of Marketing Research, Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of Service Research en International Journal of Information Management. Samen met bedrijven die robotapplicaties ontwikkelen, horecaondernemers en zorginstellingen realiseert ze veldonderzoek naar de acceptatie van robots in de dagelijkse dienstverlening en slaat zo een brug tussen theorie en praktijk.

16.00 – 16.30 Frontline service robots: A practical narrative of the current insights – (Jeroen Schepers – Technische Universiteit Eindhoven – genomineerde)

Zijn onderzoek is gericht op de rol van technologie in het contact tussen klant en bedrijf. In de afgelopen jaren hebben ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en service robots dit contact fundamenteel veranderd. Hoe reageren klanten op deze ontwikkelingen en welke robot kan waar het beste worden ingezet? Zijn werk geeft antwoord op deze en andere vragen. Zijn papers zijn gepubliceerd in toonaangevende internationale tijdschriften zoals Journal of Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of Service Research, International Journal of Research in Marketing en Journal of Product Innovation Management. Ook won hij meerdere “best paper awards” en is hij meerdere keren verkozen tot beste docent. In zijn onderzoek werken hij, zijn masterstudenten, en zijn promovendi nauw samen met bedrijven.

16.30 – 17.00 Maastricht Center for Robots: Inzicht door verbinding tussen onderzoek, onderwijs en praktijk (Gaby Odekerken en Dominik Mahr – Universiteit Maastricht – genomineerden)

Gaby Odekerken-Schröder en Dominik Mahr leiden baanbrekend onderzoek in Service Robots aan het Maastricht Center for Robots (MCR), met een toegewijd team van 8 jonge promovendi/universitair docenten en een uitgebreid netwerk van kennispartners, bedrijven en instellingen met ruim 50 actieve robots. Door hun expertise op het gebied van onderwijs, onderzoek en praktijk te combineren, zijn ze in staat om maatschappelijke vraagstukken rondom service robots aan te pakken en te anticiperen op toekomstige uitdagingen. Dankzij hun veldstudies, waarbij patiënten, klanten, werknemers en organisaties in verschillende sectoren betrokken zijn, hebben ze waardevolle inzichten opgedaan en oplossingen ontwikkeld die wereldwijd worden erkend. Zo hebben zij in de afgelopen 5 jaar ongeveer 15 robot specifieke peer-reviewed publicaties in toonaangevende internationale marketing en services journals gerealiseerd, hebben ze als keynote spreker hun onderzoek gedeeld tijdens internationale congressen en workshops en zijn zij door AACSB erkend als een inspirerende innovatie. In juni 2023 organiseren zij in Maastricht de American Marketing Association conferentie Frontiers in Service, die dit jaar dan ook het thema “From Romans to Robots” draagt. 

17.00 – 17.05 Afsluiting door dagvoorzitter Yvonne van Everdingen

17.05 – 18:15 Borrel

Locatie:
Het symposium zal plaatsvinden bij de House of Watt in Amsterdam. Het symposium wordt afgesloten met een borrel. 

Mis het niet en schrijf je nu gratis* in.

Graag tot ziens op 1 juni!

* Het bijwonen van dit symposium is gratis. Vanwege het beperkt aantal kaarten dat beschikbaar is, geldt echter wel een no-show fee van 35.-.