Consultants en professionals staan in de frontlinie bij klanten. Ze horen dagelijks signalen die waardevol zijn voor de organisatie, maar doen er vaak te weinig mee. Niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze het niet kunnen plaatsen. In deze training leer je commerciële signalen herkennen en hoe je vervolgens dient te handelen; het menselijk kompas dat algoritmes niet hebben. Geen salestraining. Wel een commerciële sensitiviteit ontwikkelen.
Inhoud
Want, commercieel bewustzijn hoort niet alleen bij verkopers, maar bij iedereen die met klanten werkt.
Wat je leert:
- Signalen herkennen in klantgesprekken die wijzen op commerciële kansen of risico’s;
- Met vragen ‘haakjes’ creëren om pro-actiever te handelen;
- Commerciële kansen effectief (intern doorgeven en) opvolgen;
- Handelen op een manier die past bij hun rol (geen verkopersgedrag).
Wat dit oplevert:
- Groter commercieel bewustzijn en alertheid;
- Hogere kans op vervolgopdrachten;
- Gesprekken voeren met meer vertrouwen, rust en impact;
- Persoonlijk actieplan: drie concrete gedragskeuzes voor het komende kwartaal.
Programma
- Waarom luisteren een kerncompetentie is.
- LSD verdiept: van luisteren naar signaleren.
- Haakjes herkennen in echte klantcases.
- Durven doorvragen
– Vaardigheden en toepassing - Analyse van eigen gesprekken (fragmenten of cases).
- Mini-rollenspellen en live feedback.
- Vertaling naar de praktijk: hoe geef je opvolging zonder ‘verkopen’.
Docent

Linda Abrams
Trainer B2B zakelijke dienstverlening
Opgeleid bij de School voor Training van Karin de Galan en lid van de Nederlandse Orde van Beroepstrainers (NOBTRA). Met een achtergrond in persuasieve communicatie en sociale psychologie. Ervaring: communicatie- en salestrainer, voormalig accountmanager en -director bij marktonderzoeksbureau Kantar (TNS NIPO), consultant bij niche werving- & selectiebureaus. Klanten: marktonderzoek, uitzend- en detacheringsbranche, software engineering, online marketing en techniek.
Praktische informatie
- Niveau
- Voor elk niveau geschikt – geen voorkennis vereist
- Opbouw
- 30% Theorie
70% Praktijk - Inclusief
- Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
- Kosten
- VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €595,- excl. BTW
Niet-leden €795,- excl. BTW