“De energie en gedeelde passie voor ons vak is gewoon aanstekelijk”
Vorige week vond in Utrecht het SMART Congress 2024: Sustainability in the Spotlight plaats. Sprekers van gerenommeerde organisaties vertelden er over de link tussen data en duurzaamheid. Twee SMART-bestuursleden vertellen wat deze dag bijzonder maakte.
Door Robert Heeg
Het jaarlijkse SMART Congres stond dit jaar volledig in het teken van duurzaamheid. Opinieleiders uit verschillende industrieën deelden er hun inzichten over duurzame innovaties en praktijken. Er waren sprekers en workshops van gerenommeerde bedrijven zoals Datacation, Make Day, Opinium en Kantar. Uiteraard was er ook tijd om ervaringen uit te wisselen. Twee SMART-leden vertellen wat hen het meest is bijgebleven.
Wat vond jij het interessantste onderwerp van de dag?
Yvonne Drijver, research consultant bij Ruigrok en aftredend bestuurslid SMART: ‘Voor mij sprong de presentatie van Jim Heijman, strategisch designer bij Make Day er echt uit: “Van Data naar Dialoog: Hoe je Data Menselijk Maakt.” Hij nam ons mee in hoe je data vertaalt naar begrijpelijke en aansprekende verhalen. Vooral de manier waarop hij praktische tips gaf om technische complexiteit en saaie datavisualisaties te vermijden, vond ik super inspirerend. Data toegankelijk én boeiend maken, dat is iets waar we allemaal wat mee kunnen.’
Mieke van Bergen, research expert Markteffect en kersvers bestuurslid SMART: ‘Voor mij was het interessantste onderwerp van de dag de presentatie van Meike Nauta (senior data-scientist bij Datacation en Young Talent van 2024 bij de Data & Insights Awards, red.). Zij vertelde over AI en hoe het gebruik daarvan samenhangt met duurzaamheid. Voornamelijk ook omdat we normaalgesproken niet vaak stilstaan bij de link tussen deze twee onderwerpen en hoe je op een duurzame manier gebruik kan maken van AI.’
Wat was voor jou de belangrijkste take-away?
Mieke: ‘Dat we op meer verschillende manieren gebruik kunnen maken van AI in ons werk dan we nu doen.’
Yvonne: ‘Dat data helemaal niet droog of ingewikkeld gepresenteerd hoeft te worden. We kunnen zoveel meer doen om het toegankelijker te maken en tegelijkertijd onze opdrachtgevers veel actiever te betrekken. Een frisse blik op hoe je met data kunt communiceren maakt echt verschil.’
Waarom is het duurzaamheidsthema juist voor jonge dataprofessionals zo belangrijk?
Yvonne: ‘Duurzaamheid raakt ons allemaal, maar juist als jonge professionals hebben we een unieke kans om echt impact te maken in onze sector. Het is aan ons om na te denken over hoe we ons vak toekomstbestendig houden, zodat we met data kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld. Dat maakt ons werk nóg waardevoller.’
Mieke: ‘Uit de vragen vanuit het publiek werd duidelijk dat het thema duurzaamheid, en vooral ook een langetermijnvisie hierin, een vraagstuk is waarmee een groot deel zich bezighoudt. Verschillende thema’s zijn belangrijk voor jonge dataprofessionals, maar gezien het grote belang van duurzaamheid in de maatschappij als geheel is het zeker een relevant thema waar je als onderzoeker of dataprofessional inzicht in moet hebben.’
Wat verder opviel…
Yvonne: ‘Het blijft altijd een hoogtepunt om met andere jonge professionals in gesprek te gaan. De energie en gedeelde passie voor ons vak is gewoon aanstekelijk, en het is elke keer weer superleuk om zoveel gelijkgestemden te ontmoeten.’
SMART zoekt nieuwe bestuurders!
SMART (Starting Marketing And Research Talent) is de organisatie voor startende talenten op het gebied van marketing en research. SMART is een ontmoetingsplaats voor actieve en enthousiaste gebruikers en leveranciers van marketinginformatie en insights. Opgelet: SMART zoekt nieuwe bestuurders! Je kunt je hieraanmelden.