Commerciële sensitiviteit – signalen herkennen en benutten

Consultants en professionals staan in de frontlinie bij klanten. Ze horen dagelijks signalen die waardevol zijn voor de organisatie, maar doen er vaak te weinig mee. Niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze het niet kunnen plaatsen. In deze training leer je commerciële signalen herkennen en hoe je vervolgens dient te handelen; het menselijk kompas dat algoritmes niet hebben. Geen salestraining. Wel een commerciële sensitiviteit ontwikkelen. 

Inhoud

Want, commercieel bewustzijn hoort niet alleen bij verkopers, maar bij iedereen die met klanten werkt. 

Wat je leert: 

  • Signalen herkennen in klantgesprekken die wijzen op commerciële kansen of risico’s;
  • Met vragen ‘haakjes’ creëren om pro-actiever te handelen; 
  • Commerciële kansen effectief (intern doorgeven en) opvolgen;
  • Handelen op een manier die past bij jouw rol (geen verkopersgedrag).

Wat dit oplevert:

  • Groter commercieel bewustzijn en alertheid;
  • Hogere kans op vervolgopdrachten;
  • Gesprekken voeren met meer vertrouwen, rust en impact;
  • Persoonlijk actieplan: drie concrete gedragskeuzes voor het komende kwartaal. 

Programma

  • Waarom luisteren heden ten dage een kerncompetentie is.
  • LSD verdiept: van luisteren naar signaleren.
  • Haakjes herkennen in echte klantcases.
  • Durven doorvragen
    – Vaardigheden en toepassing
  • Analyse van eigen gesprekken (fragmenten of cases).
  • Mini-rollenspellen en live feedback.
  • Vertaling naar de praktijk: hoe geef je opvolging zonder te ‘verkopen’.

Docent

Linda Abrams

Trainer B2B zakelijke dienstverlening

Linda Abrams is trainer in communicatie en commercie en sinds 2012 eigenaar van haar eigen trainingsbureau. Ze is gespecialiseerd in commerciële gespreksvoering, personal branding en impactvolle communicatie.rnMet een achtergrond als accountmanager en -director bij het internationale marktonderzoeksbureau Kantar (voorheen TNS NIPO) en als consultant bij diverse niche werving- en selectiebureaus, brengt Linda ruime commerciële ervaring mee naar de trainingsvloer.rnZe is opgeleid aan de School voor Training van Karin de Galan, lid van de Nederlandse Orde van Beroepstrainers (NOBTRA) en heeft een academische achtergrond in persuasieve communicatie en sociale psychologie.rnHaar klanten bevinden zich voornamelijk in de wereld van marktonderzoek, detachering, software engineering, digital marketing en techniek.rnLinda traint volgens het principe van ervarend leren: veel doen, direct toepassen en scherp op feedback — praktisch, effectief en met blijvend resultaat.

Praktische informatie

Niveau
Voor elk niveau geschikt – geen voorkennis vereist
Opbouw
30% Theorie
70% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid €595,- excl. BTW
Niet-leden €795,- excl. BTW