Diversiteit in onderzoekstechnieken

Hoe maak je de juiste keuze uit een breed pallet aan nieuwe technieken?

Wil je als onderzoeker écht alle relevante perspectieven horen? In deze training leer je hoe je slimme keuzes maakt uit een breed palet aan onderzoekstechnieken én hoe je bias, macht en vertrouwen meeneemt in je onderzoeksdesign. Zo kom je tot inzichten die dieper gaan en inclusiever zijn.

Inhoud

Inclusief onderzoek gaat namelijk verder dan een representatieve of diverse steekproef. Het vraagt om een kritische blik op de machtsverhoudingen binnen je onderzoeksdesign: wie heeft de controle over het proces en wie voelt zich gehoord? Daarnaast draait het om het vertrouwen dat respondenten hebben in jou als onderzoeker en in de manier waarop je je onderzoek vormgeeft. Ook is het relevant om kritisch te zijn op je eigen frame als onderzoeker, alleen dan voorkom je dat je onbewust stemmen en perspectieven ‘vergeet’.

In deze training leer je hoe je een gestructureerd, creatief en logisch onderzoeksdesign ontwerpt en ook hoe je daarin bewust aandacht besteedt aan inclusiviteit. Zodat je inzichten ophaalt die rijker, betrouwbaarder én relevanter zijn.

  • De fundamenten van een inclusief onderzoeksdesign;
  • Een kennismaking met een breed palet aan hedendaagse onderzoekstechnieken;
  • Inzicht in de voordelen en beperkingen per techniek, vanuit praktisch én wetenschappelijk perspectief;
  • Handvatten om technieken slim te combineren en in te zetten op een inclusieve manier.

Docent

Iris van Hest

Lecturer Marketing & Market Research | Senior Researcher | Author | PhD Candidate Inclusive Design

Onderzoeken is volgens Iris vooral een mindset, gedreven door nieuwsgierigheid. Vanuit haar jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en haar rol als coach van young professionals ziet zij telkens weer hoe belangrijk het is om onderzoek toegankelijk en inclusief in te richten. Iris is docent marktonderzoek en marketing, auteur en verbonden aan een lectoraat waarbinnen zij actief wetenschappelijk onderzoek uitvoert en publiceert. Momenteel doet zij promotieonderzoek naar inclusief design.
Haar boek Marktonderzoekdesign werd in 2021 bekroond met de PIM Literatuurprijs voor beste marketing studieboek van het jaar.

Praktische informatie

Niveau
Niveau A/B – Weinig of enige ervaring
Opbouw
60% Theorie
40% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal
Certificaat
Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid € 595,- excl. BTW
Niet-leden € 795,- excl. BTW