Diversiteit & inclusiviteit in onderzoekstechnieken

Hoe maak je de juiste keuze uit een breed palet aan nieuwe technieken?

Wil je als onderzoeker écht alle relevante perspectieven horen? In deze training leer je hoe je slimme keuzes maakt uit een breed palet aan onderzoekstechnieken én hoe je bias, macht en vertrouwen meeneemt in je onderzoeksdesign. Zo kom je tot inzichten die dieper gaan en inclusiever zijn.

Inhoud

Inclusief onderzoek is meer dan een diverse steekproef. Het draait om een scherpe blik op je onderzoeksdesign. Hoe ga je om met machtsverhoudingen en welke rol kan participerend (actie)onderzoek spelen in jouw aanpak?

Tegelijkertijd gaat inclusief onderzoek over vertrouwen: vertrouwen van respondenten in jou als onderzoeker én in de manier waarop je je onderzoek organiseert. Elementen als vertrouwen, empathie en transparantie spelen hier een belangrijke rol. Ook is het relevant om kritisch te zijn op je eigen frame als onderzoeker, alleen dan voorkom je dat je onbewust stemmen en perspectieven ‘vergeet’.

In deze training ontdek je hoe je een onderzoeksdesign ontwikkelt dat zowel gestructureerd en logisch is, als creatief en inclusief. Zodat je inzichten ophaalt die rijker, betrouwbaarder én relevanter zijn.

  • De fundamenten van een inclusief onderzoeksdesign;
  • Een kennismaking met een breed palet aan hedendaagse onderzoekstechnieken;
  • Inzicht in de voordelen en beperkingen per techniek, vanuit praktisch én wetenschappelijk perspectief;
  • Handvatten om technieken slim te combineren en in te zetten op een inclusieve manier.

Docent

Iris van Hest

Lecturer Marketing & Market Research | Senior Researcher | Author | PhD Candidate Inclusive Design

Onderzoeken is volgens Iris vooral een mindset, gedreven door nieuwsgierigheid. Vanuit haar jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en haar rol als coach van young professionals ziet zij telkens weer hoe belangrijk het is om onderzoek toegankelijk en inclusief in te richten. Iris is docent marktonderzoek en marketing, auteur en verbonden aan een lectoraat waarbinnen zij actief wetenschappelijk onderzoek uitvoert en publiceert. Momenteel doet zij promotieonderzoek naar inclusief design.
Haar boek Marktonderzoekdesign werd in 2021 bekroond met de PIM Literatuurprijs voor beste marketing studieboek van het jaar.

Praktische informatie

Niveau
Niveau A/B – Weinig of enige ervaring
Voor wie?
Deze training is speciaal ontwikkeld voor marktonderzoekers die werken met moeilijk bereikbare doelgroepen en hun onderzoekspraktijk willen verrijken met inclusieve onderzoeksmethoden.
Opbouw
60% Theorie
40% Praktijk
Inclusief
Lesmateriaal
Certificaat
Koffie/thee en Lunch
Kosten
VIP-Member van het D&IN, VSO-, VBO-lid € 595,- excl. BTW
Niet-leden € 795,- excl. BTW