Case: State of Innovation 

“Het was essentieel om de data op een slimme manier te ontsluiten”

De regionale ontwikkelingsmaatschappij ROM Utrecht Region ondersteunt innovatieve ondernemers in de regio. Dat wilden ze op een aantrekkelijke, toegankelijke manier in beeld brengen. Esther Rookhuijzen vertelt hoe ze deze opdracht bij Jaaf Design omarmden.

ROM Utrecht Region is de regionale ontwikkelingsmaatschappij die innovatie en duurzame groei stimuleert in de provincie Utrecht en de regio Gooi en Vechtstreek. De organisatie vroeg aan Jaaf information design de resultaten helder in beeld te brengen met behulp van de verzamelde data. Esther Rookhuijzen, Jaafs oprichter en creatief directeur, vat de opdracht samen: ‘Breng de dynamiek van de innovatieve ondernemers in de regio Utrecht op een visueel aantrekkelijke en interactieve manier over. Maak de data toegankelijk, terwijl je de kracht van het netwerk – ROM – en de ondersteuning die bedrijven ontvangen, belicht.’ 

Wat was daarin de grootste uitdaging? 

‘Het vinden van een balans tussen storytelling en het bieden van een overzicht van de impact die de regio heeft op de ondernemers. Daarnaast was het essentieel om de data op een slimme manier te ontsluiten, zodat de inhoud altijd up-to-date blijft zonder dat er handmatige ingrepen nodig zijn. De ondernemers en stakeholders moesten de mogelijkheid krijgen om inzichten te ontdekken binnen het innovatie-ecosysteem van Utrecht. Een uitdaging die wij graag aangingen.’

Welke oplossing bedachten jullie?

‘Wij ontwikkelden een scrolly webpagina – een micro-site met scroll-animaties – met interactieve data-elementen die de bezoeker meenemen in het verhaal van State of Innovation. Deze web-oplossing combineert visuele storytelling met dynamische data om de impact van ROM op innovatieve bedrijven inzichtelijk te maken.’

Hoe gingen jullie te werk?

‘We gingen om tafel met de dataspecialist van ROM, zijn door de Excel-files heen gegaan en voerden gesprekken over wat zij precies verzamelen aan data. Daarnaast hebben wij hun bedrijfsmodel gelegd; welk verhaal willen ze vertellen, hoe willen ze zichzelf laten zien en hoe maken we op basis van data een communicatiestuk dat daarbij aansluit zonder dat het saai wordt? Van zulke vragen worden wij heel enthousiast.’ 

De ROM-data zal fluïde zijn; hoe hou je die steeds veranderende data ook visueel up-to-date?

‘Een van de belangrijkste technische componenten van het project was de manier waarop we de data beschikbaar en aanpasbaar hebben gemaakt. We creëerden een systeem waarin achter de webpagina dynamische datasheets hangen die eenvoudig door ROM kunnen worden bijgewerkt. Hierdoor wordt de inhoud van de pagina automatisch geüpdatet zonder dat er ingrijpende technische kennis nodig is. Dit zorgt ervoor dat de informatie altijd actueel blijft en dat trends in innovatie en ondernemerschap direct inzichtelijk zijn. Om dit mogelijk te maken, hebben we een koppeling gelegd tussen de web-omgeving en een gestructureerde dataset die door ROM eenvoudig kan worden beheerd. Dit geeft de mogelijkheid om statistieken, succesverhalen en trends flexibel aan te passen zonder dat hiervoor een webdeveloper nodig is.’

Hoe maakte je de ROM-data helder en aantrekkelijk voor gebruikers?

‘Door middel van interactieve visualisaties maakten we de impact inzichtelijk van kennis en financiering tot toegang tot markten. Gebruikers kunnen door de verschillende stadia van innovatie navigeren, ontdekken welke initiatieven al genomen zijn en hoe breed de impact is in de regio Utrecht. Dankzij dynamische filters en datagestuurde visualisaties kunnen bezoekers op hun eigen tempo door de cijfers heen scrollen. De data wordt extra geduid door visuele toepassingen zoals kaartjes, kleurcodering en grote veranderende elementen.’

Tevreden met het resultaat?

‘Het eindproduct, de website State of Innovation, biedt een krachtige combinatie van storytelling en datagedreven inzichten. Door de visuele en interactieve aanpak wordt niet alleen de impact van innovatie in de regio Utrecht belicht, maar wordt ook een blijvend platform geboden dat eenvoudig kan worden bijgewerkt en uitgebreid, waarvoor we momenteel hard aan het werk zijn. Zo zijn we een verdiepingsslag aan het ontwikkelen met detailinzichten op gemeenteniveau. Met deze oplossing hebben we laten zien hoe complexe data en verhalen samen kunnen komen in een gebruiksvriendelijke en inspirerende digitale ervaring, waarin de kracht van het innovatie-ecosysteem van Utrecht centraal staat.’

Over Esther Rookhuijzen

Na een opleiding aan Sint Lucas (grafisch ontwerp) en HvA (Economie & Management) specialiseerde Esther zich in informatiedesign. 15 jaar geleden richtte zij Jaaf information design op. Het Haarlemse bureau vertaalt data voor klanten naar begrijpelijke visuele oplossingen die bij uitstek werken in een digitale omgeving.