De ontdekkingsreis van Pauline Piens 

“In marktonderzoek kan je enorm veel leren aan het begin van je carrière”

De SMART-ledengroep startte ook dit jaar weer met een SMART Talk. De presentatie van Pauline Piens van SKIM, werd zo goed ontvangen dat ze op het MIE ook een roundtable zal hosten.

Door Robert Heeg

Bestaat toeval? Wel voor Pauline Piens, die zonder ernaar te zoeken het marktonderzoek in rolde. ‘Ik kwam toevallig via LinkedIn een vacature tegen voor healthcare analist bij SKIM in in Rotterdam. ‘Op dat moment wist ik eigenlijk helemaal niet wat marktonderzoek inhield, maar na de eerste gesprekken met HR en het team leek het mij wel interessant. Ik begon als analist in september 2021. Ik leerde ik alle kneepjes van het vak kennen: van proposals schrijven tot programmeren, analyses draaien en rapporteren. Ik leerde het allemaal die eerste jaren binnen SKIM. Ondertussen ben ik gepromoveerd tot manager en bestaat mijn job meer uit het begeleiden van de jongere analisten, business development, klantenrelaties onderhouden en het omzetten van onze inzichten in actie voor de klant.’

Waarom zou je andere jonge professionals een carrière in het onderzoek aanbevelen?

‘Marktonderzoek – zéker binnen healthcare – is een superinteressante sector, waarbinnen je enorm veel kan leren aan het begin van je carrière; van analytisch denken, samenwerken en persoonlijke ontwikkeling tot leiderschap. Binnen SKIM word je als analist ook onmiddellijk bij alle fases van het project betrokken. Van de proposal, set-up en veldwerk tot de analyse; je hebt onmiddellijk exposure aan veel verschillende activiteiten, wat het enorm afwisselend maakt.’

Waar heb je het op de SMART Talk over gehad? 

‘Mijn SMART Talk ging over hoe je de strategieën van je klanten kunt transformeren met consumer experience inzichten. Hierbij deelde ik een casestudy van een project waarin onze innovatieve methode voor het genereren en prioriteren van ideeën werd toegelicht. Dat helpt om je klanten goed te adviseren bij het begrijpen van hun businessvragen. De casestudy focust op de healthcare sector waar wij patiëntenonderzoek hebben gedaan, maar dan vertaald naar de algehele consumentenervaringen.’

Hoe waren de reacties? 

‘Ik ben na de talk gevraagd om op 18 maart een roundtable te hosten op het Data & Insights Event – MIE 2025 in Amersfoort, dus ik ga ervan uit dat de talk goed ontvangen werd.’

Wat maakt SMART belangrijk?

‘Het is een laagdrempelige manier voor jonge professionals om kennis te maken met conferenties, te netwerken en ook nieuwe dingen te leren van de talks. Maar ook gewoon te leren wat voor type marktonderzoeksbedrijven er bestaan, van methodologisch gefocuste bedrijven, naar fullservice tot meer consultancy-achtige bedrijven, zodat ze zelf ook kunnen ontdekken wat er allemaal in het landschap van marktonderzoek speelt. Tijdens de talk heb ik hier ook nog even tijd aan besteed, zodat dit kader duidelijk werd voor hen.’

Over Pauline PiensPauline volgde een opleiding als fysiotherapeut, maar besefte na haar bachelor-stage dat die richting haar minder aansprak. Ze ging daarom een master in international health & social management in Oostenrijk studeren. Aan het schrijven van haar masterthesis beleefde ze veel plezier, en daarmee begon de zoektocht naar een job binnen health research. Die resulteerde in een functie als manager in het healthcare team van SKIM in Rotterdam.