Embedded AI

Nieuwe kansen voor marktonderzoek en analytics

Door Robert Heeg

Steeds meer worden GPT en andere AI-toepassingen naadloos verwerkt in apps, en apparaten die mensen dagelijks gebruiken. Daarmee opent deze ‘embedded’ AI veel nieuwe mogelijkheden voor marktonderzoek en analytics.

Embedded (‘ingebedde’) AI is kunstmatige intelligentie die direct wordt geïntegreerd in apparaten, systemen of software. Deze AI-modellen en algoritmen draaien op lokale hardware om specifieke taken uit te voeren, vaak in realtime. Daarmee verschijnen GPT-functies vaker in smartphones, wearables, auto’s, of in slimme speakers. Embedded AI wordt ook wel on-device AI of TinyML (piepkleine machine learning) genoemd.

De groeiprognoses van embedded AI lopen uiteen. Grand View Research en MarketsandMarkets schatten de wereldwijde markt in 2023 op zo’n 9 miljard euro met een verwachte groei van 14 procent tot 2030, om in dat jaar een waarde van bijna 22 miljard euro te omvatten. Future Market Insights voorspelt een groei tot ruim 36 miljard in 2034. 

Toepassingen 

Ook binnen marktonderzoek en analytics eist embedded AI een steeds grotere rol op. De technologie maakt marktonderzoek nauwkeuriger, sneller en beter afgestemd op de behoeften van bedrijven. Er zijn diverse toepassingen:

  • Realtime sentimentanalyse op sociale media
    Embedded AI wordt ingezet om sociale mediaplatforms te monitoren en consumentenfeedback te analyseren. Met natuurlijke taalverwerking (NLP) identificeert de AI sentimenten en trends rond merken, producten of diensten. Dit helpt bedrijven snel in te spelen op consumentengedrag. Integraties van GPT in platforms als Brandwatch of Sprinklr helpt bij het analyseren van realtime sociale-mediadata, het identificeren van merkgerelateerde gesprekken, en het detecteren van nieuwe trends en sentimenten. Daarmee verkrijgen gebruikers snelle en diepgaande inzichten in online merkpercepties.
  • Automatische dataverwerking en visualisatie
    Met embedded AI kunnen grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde gegevens automatisch worden geanalyseerd en omgezet in visuele rapporten. Dit versnelt het vinden van inzichten, zoals demografische patronen of koopgedrag.
  • Voorspellende analyses 
    Embedded AI-modellen gebruiken historische en actuele gegevens om toekomstige trends te voorspellen. Door GPT in te bedden in analyticssoftware voor trendvoorspellingen kunnen modellen veranderingen in consumentengedrag voorspellen en aanbevelingen doen over toekomstige marktstrategieën. Retailers kunnen met embedded GPT bijvoorbeeld voorspellen welke producten populair zullen zijn in specifieke seizoenen of regio’s.
  • Gedragsanalyse in klantsegmentatie
    Door klantgedrag in realtime te analyseren, kan embedded AI klantsegmenten creëren die dynamisch zijn en direct aangepast worden. Dit maakt gepersonaliseerde marketingcampagnes effectiever en efficiënter.
  • Chatbots voor dataverzameling
    Embedded AI wordt gebruikt in slimme enquêtes en chatbots die de interactie aangaan met consumenten. Deze tools verzamelen niet alleen data, maar interpreteren ook antwoorden om bruikbare inzichten te genereren, zoals klantbehoeften of tevredenheidsniveaus.
  • Geavanceerde enquêteanalyse

GPT wordt al ingebed in platforms zoals Qualtrics of SurveyMonkey om open tekstreacties in enquêtes te analyseren. Het model analyseert vrije-tekstantwoorden, detecteert sentiment, ontdekt trends en vat de belangrijkste thema’s samen. Daarmee kunnen gebruikers snel inzichten genereren uit grote hoeveelheden kwalitatieve data.

  • Automatische rapportgeneratie

Tools als Power BI en Tableau integreren GPT om automatische interpretaties van data te genereren. Na een datasetanalyse schrijft GPT begrijpelijke samenvattingen en aanbevelingen voor marktonderzoekers. Hiermee besparen zij tijd op handmatige rapportage en krijgen ze sneller toegang tot inzichten.

  • Datagedreven personacreatie

Marketingplatforms zoals HubSpot of Marketo gebruiken GPT om dynamische, hypergepersonaliseerde klantpersona’s te creëren. Zij analyseren klantdata en -gedrag om deze persona’s te genereren. Dit maakt gerichtere marketingstrategieën mogelijk die beter aansluiten bij specifieke klantsegmenten.

  • Slimme AI-gestuurde dashboards

GPT wordt geïntegreerd in dashboards van data-analysetools. Gebruikers kunnen vragen stellen aan de tool, zoals: ‘Wat waren deze maand de belangrijkste drivers van omzetgroei?’ GPT geeft daarop duidelijke antwoorden in natuurlijke taal. Business intelligence-leverancier ThoughtSpot gebruikt GPT voor zoekgestuurde analyse.