Symposium 2025: The Value of Influencers for Building Brands

Influencer marketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Maar hoe effectief is deze vorm van marketing nu echt? En welke keuzes leveren daadwerkelijk rendement op? Tijdens het jaarlijkse Insights Scientist Symposium gaan toonaangevende wetenschappers én praktijkexperts in op de nieuwste inzichten rondom influencer marketing. Van ROI tot AI en van micro-influencers tot virtuele persoonlijkheden — dit symposium biedt een uniek, wetenschappelijk onderbouwd en praktijkgericht perspectief op één van de snelst ontwikkelende marketingdomeinen van dit moment.

Laat je inspireren door zes sprekers uit wetenschap en bedrijfsleven en ontdek hoe merken, bureaus en onderzoekers werken aan de toekomst van merkgroei via influencers.

Programma:

13.45 – 14.00 Inloop

14.00 – 14.05 Opening door dagvoorzitter Yvonne van Everdingen

14.05 – 14:35 Karen Sweere (Sr. Brand Manager, Unilever)

Hoe Unilever merken bouwt via Influencer Marketing

Hoe zet Unilever influencer marketing strategisch in om merken te laten groeien? In deze inspirerende sessie krijg je een kijkje achter de schermen van Unilever’s aanpak: van best practices tot valkuilen. Ontdek de influencer trends van 2025 en hoe merken binnen Unilever slim inspelen op de razendsnelle groei van social media. Verwacht inzichten, concrete voorbeelden en direct toepasbare learnings.

14.40 – 15.10 Eva van Reijmersdal (Universitair Hoofddocent, Universiteit van Amsterdam)

Hoe selecteer je de juiste influencer voor je merk? Recente wetenschappelijke inzichten

Als je influencers wil inzetten om te bouwen aan je merk, zijn er vele mogelijkheden. Kies je een grote of een kleine influencer, kies je influencers die zichzelf presenteren als experts of juist als een vriend van hun volgers? In deze presentatie deelt Van Reijmersdal inzichten uit haar recente studies en legt zij uit waarom de ene influencer effectiever is dan de andere. 

15.15 – 15.45 Martijn de Kemp (Founder Storyboard Agency, Voorzitter DDMA Commissie Influencer Marketing)

Influencer marketing metrics beyond the likes en clicks

Influencer marketing is inmiddels onmisbaar in de marketingmix. Veel campagnes worden nog steeds geëvalueerd op basis van media metrics zoals bereik en engagement.  Wat zeggen deze cijfers nu écht over beïnvloeding? Storyboard deed kwantitatief onderzoek om te ontdekken welke elementen van een influencermarketing campagne de grootste impact hebben op consumenten. De resultaten bieden waardevolle inzichten die verder gaan dan likes en clicks.

15.45 – 16.00 Break

16.05 – 16.35 Dr. Andreas Bayerl (Erasmus School of Economics) (ENG)

The Science of Influence: Data-Driven Insights on Influencer Marketing Effectiveness
How much do influencers truly contribute to brand success? In this talk, I will share key insights from my Journal of Marketing publication, analyzing the ROI of influencer marketing by linking influencer characteristics, and audience engagement to actual sales—while factoring in costs. Using large-scale data, I will highlight which influencer strategies drive measurable brand impact and how companies can optimize their investments for maximum effectiveness.

16.40 – 17.10 Herwin van den Berg (Directeur Endeavour)

AI en merkauthenticiteit in influencermarketing

Al sinds de oprichting in 2002 is Endeavour een van de voorlopers op het gebied van influencermarketing in Nederland. Van den Berg belicht de laatste trends voor B2C én B2B: wat zijn de voordelen van micro-influencers, welke interessante nieuwe platformen zijn er en hoe zet je influencers in voor communitybuilding? Natuurlijk komen ook AI en data aan bod. Hoe zorg je als merk voor de juiste balans tussen automatisering en authenticiteit? Een inspiratievolle presentatie, met leerzame case over de AI-influencer van Vredestein.

17.15 – 17.45 Prof. dr. Lotte Willemsen (Hogeschool Rotterdam)

Virtueel vertrouwen of virtueel vertrouwd?

Virtuele influencers zijn in opkomst. Ze bevolken in steeds grotere getale onze sociale mediakanalen, waar ze grote groepen mensen weten te bereiken, betrekken en boeien. Maar de grote vraag blijft: beïnvloeden ze ook? Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek vergelijkt Lotte Willemsen de persuasieve kracht van virtuele influencer met menselijke influencers. Hoe menselijk vinden mensen virtuele influencers die uit bits en bytes bestaan, in plaats van uit vlees en bloed? En wat doet dat met het vertrouwen dat mensen hebben in influencer content? Dit onderzoek biedt niet alleen verrassende inzichten, maar raakt ook aan bredere ethische vragen die relevant zijn voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van influencer marketing.

17.45 – 17.50 Afsluiting door dagvoorzitter Yvonne van Everdingen

17.50 – 18:45 Borrel

Locatie:
Het symposium zal plaatsvinden bij De Balie in Amsterdam. Het symposium wordt afgesloten met een borrel. Mis het niet en schrijf je in. Graag tot ziens op 22 mei!