SiG Onderzoekers: Samen sparren en delen

“In deze groep is behoefte om met elkaar te sparren en kennis en ervaring te delen”

De profgroep sensoriek binnen het Data & Insights Network zit niet stil. Onlangs werd een nieuwe special interest groep gestart: ‘SiG onderzoekers’. Twee bestuursleden van de profgroep vertellen waarom hier behoefte aan is.

Door Robert Heeg

Een SiG panelleiders bestond er al binnen de D&IN Profgroep sensoriek maar voor onderzoekers was die er nog niet. De SiG onderzoekers brengt daar vanaf komende zomer verandering in. De nieuwe SiG zal zich gaan richten op uitwisseling van kennis en kunde op het gebied van sensorisch en consumentenonderzoek. De redenering is dat niet alle sensorische onderzoekers opereren in een grote afdeling binnen hun organisatie, waardoor ze niet genoeg kunnen sparren met collega’s. Dat is zonde, want kennis uitwisselen met vakgenoten levert vaak mooie nieuwe inzichten en inspiratie op.

De onderwerpen die aan bod gaan komen zijn ruwweg te verdelen in twee categorieën: vakinhoudelijk (bijvoorbeeld nieuwe methodes, wetenschappelijke publicaties, cases, AI in consumentenonderzoek) en organisatorisch (zoals effectief impact maken binnen je organisatie, sensorisch/consumentenonderzoek ‘verkopen’ in je organisatie). Bestuursleden Louise Snelders, sensory & consumer expert bij FrieslandCampina, en Annemieke Biemans, product developer en sensory panel leader bij Aviko, vertellen meer over dit initiatief.

Vanwaar deze special interest group? 

Louise: ‘De SiG panelleiders is al een succesvol initiatief binnen de profgroep sensoriek. Iets dergelijks bestond tot voorkort nog niet voor onderzoekers, terwijl ook in die groep behoefte is om met elkaar te sparren en kennis en ervaring te delen. Zo ontstond het idee om ook voor hen een SiG op te richten.’

Jullie komen twee keer per jaar bijeen via MS Teams. Is live samenkomen te lastig qua agenda’s? 

Annemieke: ‘Voorlopig meeten we online omdat dit inderdaad praktischer is. Mocht er in de toekomst behoefte zijn om wel fysiek bijeen te komen dan is dat zeker mogelijk. We zouden dit bijvoorbeeld kunnen combineren met een algemene ledenvergadering of een excursie.’

Ik begrijp dat mensen graag sparren maar daarvoor niet altijd genoeg collega’s om zich heen hebben; zijn sensorische afdelingen vaak klein? 

Louise: ‘Dit verschilt enorm per bedrijf. Er zijn bedrijven waar deze afdeling relatief groot is, zoals FrieslandCampina, maar er zijn ook bedrijven waar dit niet het geval is en waar onderzoekers soms als eenling opereren.’

Een van de terugkerende thema’s wordt: hoe maak je effectief impact binnen je organisatie met sensorisch of consumentenonderzoek? Leeft sensoriek soms nog te weinig? 

Annemieke: ‘Ook dit verschilt per organisatie. Zeker bij grote organisaties kan het soms lastig zijn voor verschillende afdelingen om elkaar te vinden voor samenwerking.’

Moet er in het algemeen meer kennisuitwisseling komen tussen sensorische professionals? Of is dat soms ook lastig vanwege geheimhouding? 

Louise: ‘Geheimhouding kan inderdaad een rol spelen, uiteraard kan niet alle inhoud besproken worden. Gelukkig zijn er genoeg onderwerpen waar we wel met elkaar kunnen sparren en die minder gevoelig liggen, zoals bestaande en nieuwe methodes, recente publicaties, of de algemene aanpak van projecten. Daarnaast gaan we natuurlijk ook duidelijke regels met elkaar afspreken over geheimhouding van de zaken die tijdens een SiG-bijeenkomst besproken worden.’  

Jullie hadden al een eerste brainstormbijeenkomst; hoeveel mensen waren daarbij aanwezig? 

Annemieke: ‘We waren met zessen, een mix van onderzoekers uit het onderwijs en commerciële bedrijven. Het was een plezierige bijeenkomst waarin we samen de eerste bouwstenen van de SiG hebben gelegd.’

Tijdens een eerste bijeenkomst in januari heeft de groep gebrainstormd over de vorm en inhoud die deze nieuwe SIG moet krijgen. Besloten is om (voorlopig) tweemaal per jaar via MS Teams bijeen te komen. Onderwerpen worden vooraf bekend gemaakt en als deelnemers zich moeten voorbereiden op een bijeenkomst, dan horen ze dat ruim van tevoren.

De eerstvolgende sessie van SIG Onderzoekers staat gepland op maandag 7 juli, van 14:00 tot 15:00. De onderwerpen zijn: 

> De huidige status van AI in consumentenonderzoek.

> Een praktijkcase: Hoe ‘verkoop’ je sensoriek binnen een organisatie?

Wie enthousiast is geworden kan zich aanmelden door een mail te sturen naar: sensorisch@dinetwork.nl