Innovatie en Groei: Hoe Jonge Professionals Marktonderzoek Vormgeven

“In marktonderzoek kun je jezelf niet alleen verticaal, maar ook horizontaal ontwikkelen”

Gelukkig Nieuwjaar, SMART-leden! Traditiegetrouw trapt de ledengroep af met een prikkelende SMART Talk. Een van de sprekers dit jaar is Demian van Gils, dataspecialist bij Markteffect met een scherp oog voor impactvolle innovatie. 

Door Robert Heeg

Demian van Gils is dataspecialist bij Markteffect en finalist van de Data & Insights Awards 2024. Hij ontwikkelde meerdere tools om workflows te stroomlijnen, de efficiëntie te verbeteren en dagelijkse taken te vergemakkelijken voor onderzoekers. Hij heeft een passie voor out-of-the-box-oplossingen en zet innovatieve ideeën graag om in de praktijk. 

In zijn Smart Talk laat Demian zien hoe jonge professionals verandering kunnen bewerkstelligen door kansen voor innovatie en automatisering te spotten. Hij vertelt waar je naar verbeteringen moet zoeken, waarom die ertoe doen en hoe je ideeën kunt omzetten in impactvolle oplossingen. Op basis van zijn persoonlijke ervaring met het bouwen van innovatieve tools, deelt hij praktische tips en strategieën waarmee je nieuwe ideeën kunt implementeren en impact maakt binnen je organisatie. ‘We leven in een tijd van snelle technologische vooruitgang, waarin automatisering de manier waarop we werken ingrijpend verandert. Hoe kun je als jonge professional in marktonderzoek bijdragen aan deze ontwikkelingen en tegelijkertijd zorgen dat je relevant blijft?’

Hoe kwam je terecht in het marktonderzoek en wat trok je daar zo in aan? 

‘Ik heb een achtergrond in economische psychologie en data science. Marktonderzoek ligt mooi op het snijvlak van deze twee gebieden. In dit werk kan ik niet alleen aan de slag met data en creatieve oplossingen bedenken, maar ik werk ook met inzichten over menselijk gedrag en attitudes. Juist dat menselijke aspect maakt het inhoudelijk erg interessant.’

Hoe kwam je terecht bij Markteffect en wat zijn daar je voornaamste taken?

‘Ik ben mijn carrière bij Markteffect begonnen als stagiair. Na afloop van mijn stage kreeg ik de kans om aan de slag te gaan als research expert. Al snel ontdekte ik dat mijn passie vooral ligt bij data science, wat heeft geleid tot mijn huidige rol als dataspecialist. Nu houd ik mij voornamelijk bezig met het ontwikkelen van onze eigen onderzoekstools en kijk ik continu naar kansen op het gebied van data science en AI voor onze dienstverlening en interne processen.’

Waarom zou je andere jonge professionals een carrière in het onderzoek aanbevelen?

‘Marktonderzoek is een dynamisch vakgebied waarin je veel leert. Als je nieuwsgierig bent en een passie hebt voor leren, is een carrière in het onderzoek een hele goede keuze. Daarnaast is het een breed vakgebied met veel verschillende specialisaties waardoor je jezelf niet alleen verticaal, maar ook horizontaal kunt ontwikkelen.’

Wat maakt SMART in jouw ogen belangrijk?

‘SMART is belangrijk omdat het jonge professionals helpt te verbinden en te ontwikkelen. Het biedt een platform voor kennisdeling, netwerken en inspiratie, waardoor starters beter voorbereid zijn op hun carrière en relevante kennis opdoen.’

Wat is je goede voornemen voor 2025?

‘Meer kennis opdoen en meer kennis delen!’

Over Demian van Gils

Demian is dataspecialist bij Markteffect en finalist van de Data & Insights Awards 2024. Met een achtergrond in economische psychologie en data science biedt hij een uniek perspectief op onderzoeksprocessen door expertise in marktonderzoek te combineren met analytische en programmeervaardigheden. 

SMART Talk 2025

SMART is de organisatie binnen het D&IN voor jonge professionals in het marktonderzoeksvak en data science. Ze organiseren onder meer SMART Talks, leuke, informele bijeenkomsten voor kennisuitwisseling. De eerstvolgende vindt plaats in het West-Indisch Huis in Amsterdam, op donderdag 9 januari om 14.30. Naast Demian van Gils spreekt daar ook Pauline Piens, healthcare manager bij SKIM. Toegang is gratis.