
“Mijn generatie moest door schade en schande wijs worden”
Marktonderzoekers, dataspecialisten en strategen hebben een sterke drang naar kwaliteit. Juist die betrokkenheid maakt hen kwetsbaar voor overbelasting. Jildou Oostenbrug – trainer persoonlijke ontwikkeling – leert professionals hoe ze mentaal veerkrachtiger worden, beter hun grenzen bewaken en zelf de regie pakken.
Door Robert Heeg
Verspreid door het jaar geeft Jildou meerdere trainingen voor de Data & Insights Academy. Ze werkt veel met professionals in kennisintensieve sectoren en weet dat die bij uitstek gebukt gaan onder een hoge werkdruk en een constante stroom van prikkels en verwachtingen. ‘Wat ik veel zie bij specifiek deze groep is een hoge lat en heel graag hoge kwaliteit willen leveren. En de opdrachtgevers en collega’s een plezier willen doen. Dit is natuurlijk heel mooi, maar ook een valkuil als je dit niet kunt begrenzen. In mijn trainingen en coaching leg ik daarom vaak de focus op hoe je kunt blijven excelleren, beter aanvoelen waar je eigen grenzen liggen, en hoe je dit toepast in de praktijk. Dit vanuit de visie dat je niets hoeft te veranderen, maar jezelf verrijkt met een uitbreiding van je mogelijkheden. Ik noem dat het vergroten van je professionele ruimte: zelf bewust kiezen wat je inzet in plaats van op je automatische piloot hard te werken.’
In je training leg je de nadruk op veerkracht. Wat versta jij daar precies onder, en waarom is het juist nu zo’n essentiële vaardigheid?
‘Mijn definitie van veerkracht is “het vermogen terug te veren bij stress en tegenslag én erdoor te groeien”. In hoeverre ben je in staat om te gaan met alles wat op je afkomt? Hoe veer je terug bij tegenslag, hoe ga je om met een teleurgestelde collega of opdrachtgever, of een fout? Uit welke krachtbronnen kan je putten als het tegen zit? We kunnen nu eenmaal niet altijd alles goed doen, dus het leren hoe je mentaal en fysiek kunt omgaan met lastige situaties en gevoelens is een fijne skil om in je zak te hebben.’
Veel mensen hebben het gevoel dat ze geen invloed hebben op hun agenda. Hoe leer je hen in jouw training om toch regie te nemen, ook als de druk hoog is?
‘Voor het nemen van regie is bewustzijn nodig. Een soort helder waarnemen van wat er in het hier en nu gebeurd (met de situatie, de ander en jezelf). Dat vereist even stilstaan, even uitzoomen en even kijken wat er nu precies aan de hand is. Je kan dit ook tot 10 tellen noemen. Vanuit dit bewustzijn kunnen we vaak beter nieuwe beslissingen nemen. Over de indeling van onze agenda bijvoorbeeld. Of nee zeggen. Of in gesprek durven gaan met de leidinggevende als je je “gedwongen” voelt zo hard te werken, omdat bijv. iedereen in de organisatie dat doet. Ik leer mensen vooral kijken naar wat ze zelf kunnen veranderen. Uiteraard is de context ook van grote invloed. Een werkcultuur is hardnekkig. Ik zie veel organisaties waar hard werken en overwerken de norm is. Dan moet je van goeden huize komen om het anders te doen.’
Hoe beïnvloedt jouw achtergrond in onderzoek en merkstrategie je manier van trainen en begeleiden?
‘Ik krijg altijd terug dat het fijn is dat ik de taal spreek en kan putten uit eigen ervaring. Ik heb zelf ook het gevoel dat ik de doelgroep goed begrijp, waar de uitdagingen liggen en wat de dynamiek is. Dat maakt het persoonlijk en laagdrempelig. Ik deel ook graag mijn eigen missers en uitdagingen. Het is wel bijzonder voor mij dat ik met mijn 53 jaar nu ook regelmatig startende marktonderzoekers mag begeleiden van in de 20. Er is enorme winst te halen voor deze groep in het aanleren van een aantal tools. Die zou ik zelf graag hebben gehad als jonge vrouw, maar mijn generatie moest door schade en schande wijs worden. Zo kreeg ik pas na 10 jaar werken een training in soft skills. Echt een gemiste kans.’
Welke misvatting over timemanagement of veerkracht kom je vaak tegen?
‘Dat timemanagement gaat over efficiëntie. Dus leren nóg meer te doen – zo efficiënt mogelijk – in weinig tijd. Maar daar wordt denk ik niemand gelukkiger van. De dimensie die ik altijd meeneem in het onderzoeken van planningsproblemen is: wat is echt belangrijk voor jou? En planningsproblemen liggen natuurlijk niet altijd bij de werknemer. Het is altijd een combinatie van de persoonlijkheid en het gedrag van de werknemer en de context of cultuur waarin ze werken. Het is belangrijk om vanuit een meer systemische blik naar het grotere geheel te kijken waarbinnen iemand functioneert.’
Wat kunnen deelnemers aan jouw training na afloop concreet anders in hun werk of werkhouding?
‘Mijn streven is dat hun werk leuker en misschien ook makkelijker wordt, doordat ze praktische skills hebben gekregen om direct om te kunnen gaan met veelvoorkomende lastige situaties. Zoals intakes, waarbij meerdere opdrachtgevers aan tafel zitten die het niet eens zijn met elkaar. Of een vragenlijst afstemmen met een grote groep, waarbij iedereen z’n zegje wil doen. Of omgaan met dominant, dwingend gedrag of heel wollig taalgebruik. Daarnaast gaan ze met skills naar huis; hoe ze steviger kunnen overkomen en meer regie kunnen nemen, en weten aan welke knoppen ze daarvoor kunnen draaien. Ik werk altijd met casussen van de deelnemers zelf, dus iedereen in de training gaat met een concrete oplossing voor zijn of haar casus naar huis.’
Meld je hier aan voor de trainingen van Jildou:
23-jun Omgaan met werkdruk: Veerkracht en Timemanagement