Kinderen zijn echte mediafans. Ze kijken video’s, luisteren naar muziek en podcasts, lezen boeken en tijdschriften en spelen volop games. Uit de nieuwste editie van de NMO Kids Monitor 2025 blijkt dat kinderen van 6 tot 12 jaar zowel digitale als papieren media stevig omarmen. Het onderzoek, uitgevoerd door Ipsos I&O onder 1.025 kinderen, biedt een actueel en representatief beeld van hun mediagebruik.
Digitale groei naast traditioneel gebruik
Televisie blijft het medium met het grootste bereik, maar smartphones en tablets groeien gestaag in populariteit. Kinderen gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen. Daarmee wordt hun mediagedrag veelzijdiger en diverser dan ooit.
Waarde van tastbare media
Opvallend is dat papieren media nog steeds een prominente plek innemen. Donald Duck is met afstand het meest gelezen tijdschrift, gevolgd door diverse andere titels. Ook boeken zijn geliefd: 83 procent van de kinderen leest op papier en een derde las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Jongere kinderen (6-9 jaar) lezen vaker en meer dan oudere kinderen (10-12 jaar). De achtergrond van ouders speelt ook een rol: kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder.
Internet en sociale media
Het internetgebruik van kinderen kent een grote diversiteit. YouTube is veruit het populairste platform, gevolgd door educatieve sites. Opvallend is dat 23 procent van de kinderen al gebruikmaakt van ChatGPT. Onder sociale media-apps staat WhatsApp bovenaan, gevolgd door TikTok. Oudere kinderen zijn daarbij actiever dan jongere.
Veelheid aan apparaten
Kinderen beschikken over verschillende devices. Naast televisie zijn vooral smartphone en tablet belangrijk. Hun activiteiten lopen uiteen van filmpjes kijken en gamen tot muziek luisteren en huiswerk maken. Ook nieuwe technologie doet zijn intrede: bijna 30 procent van de kinderen gebruikt een spraakgestuurde assistent zoals Alexa of Google Assistant.
Relevantie voor de sector
De inzichten uit de NMO Kids Monitor 2025 zijn van waarde voor uitgevers, mediabedrijven, adverteerders en opvoeders. Ze helpen om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en om media-aanbod en communicatie effectiever vorm te geven.
Meer weten? De volledige rapportage van de NMO Kids Monitor 2025 is af te nemen bij NMO.