
“De impact van een inzicht meet je in de hoeveelheid mensen die er wat mee doen”
Michiel Dullaert is een ware MIE-hit. Eerder deze maand won hij – voor de derde keer! – de prestigieuze Best of MIE-award. Vanuit zijn passie voor presenteren toonde hij hoe je droge data omzet in een inspirerend visueel verhaal.
Door Robert Heeg
Michiel Dullaert won de Best of MIE-award voor zijn presentatie Revolutionizing the way you present your data. Aan de ruim 200 aanwezigen in de zaal toonde hij hoe je je presentatieontwerp naar een hoger niveau tilt. Geen dia’s gevuld met tekst en tabellen, maar creatieve grafieken, geweldige animaties en nog veel meer.
Gefeliciteerd met alweer een Best of MIE25 award. Wat betekent dat voor jou?
‘Het winnen van MIE is supergaaf. Nóg mooier is het enthousiasme dat ik zag in de zaal tijdens en na mijn sessie. Dat dit verhaal in de tijd van AI wint, geeft extra glans, want data visual storytelling is toch een beetje een ambacht. Het is een bevestiging van dat waar ik in geloof, en wat ik uitleg in mijn trainingen, in de praktijk ook echt werkt. Een goede presentatie gaat over de inhoud én de vorm. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Zonde, want dat zorgt juist dat de boodschap goed aankomt. In mijn ogen is het van groot belang na je analyse bewust tijd te investeren in het ontwerpen van je slides en het vormen van je verhaal.’
Welke learnings namen mensen vooral mee naar huis?
‘Voor veel mensen is het een eyeopener dat je met eenvoudige aanpassingen aan je presentatie al een groot verschil kan maken. Hoe je een relaas over cijfers kunt omzetten in een inspirerend visueel verhaal. Het maken van een presentatie wordt nog wel eens gezien als een noodzakelijk kwaad na afloop van een onderzoek of analyse. Terwijl die presentatie juist datgene is wat je nodig hebt om je inzichten om te zetten in impact. Met een goede presentatie maak je mensen deelgenoot van je verhaal. Je neem ze er echt in mee. Mijn eigen presentatie is daar een voorbeeld van. Inhoudelijk ging mijn sessie over welke keuzes je moet maken met betrekking tot data, design en storytelling. Wat de zaal zag leek bijna een animatiefilm, waarbij ik live de voiceover deed.
Waarom ben jij De Perfecte Grafiek gestart?
‘Het is een uit de hand gelopen hobby die uitgroeide tot een bedrijf. Tien jaar geleden werkte ik als analist en was ik gefrustreerd dat niemand mijn rapportages wilde lezen. Ik verdiepte mij toen in het vak datavisualisatie en ging dat toepassen. Omdat mijn ontwerpen zoveel inzichtelijker waren, werd ik gevraagd een interne workshop aan collega’s te geven. Niet veel later werd ik extern gevraagd als docent en vanwege de enthousiaste reacties besloot ik er naast mijn baan een bedrijf van te maken. Inmiddels deel ik zo’n 80 keer per jaar mijn kennis met een groep. Mijn eerste trainingen gingen over het maken van de perfecte grafiek, later kwam daar onder andere presentatie design bij. De rode draad in mijn verhaal is dat ik uitleg hoe het menselijk brein informatie verwerkt en hoe je daar gebruik van maakt bij het delen van je inzichten.’
Inzichten visueel delen is best een creatief proces; kan iedereen dat leren?
‘Ja. Het is een aantal logische keuzes die iedereen kan maken, maar het is vooral een andere manier van denken wat je moet leren. Een presentatie of rapport is niet het sluitstuk van een analyse; het is juist het begin van impact maken. Aan het einde van je analyse of onderzoek weet jij als analist/onderzoeker je inzichten. Door het te delen in een presentatie of rapport zorg je dat ook anderen het weten. En dát is pas het moment dat je inzicht impact gaat maken. Ik zeg altijd: de impact van een inzicht meet je in de hoeveelheid mensen die er wat mee doen. Analisten en onderzoekers zijn erg goed in het vinden van inzichten. Bij het vertalen van onderzoeksresultaten naar de eindgebruiker valt nog veel winst te behalen.’
Wordt AI steeds meer ingezet bij het visualiseren van data?
‘AI is een indrukwekkend stuk gereedschap en zal een grote rol gaan spelen. Het zal het analyseren van de data zeker vergemakkelijken. Het maken van de match tussen de inzichten en het publiek waaraan gepresenteerd of gerapporteerd gaat worden, dat blijft mensenwerk. Voor mijn MIE-presentatie vroeg ik ChatGPT overigens om een aantal grafieken te maken. Daarin sloeg hij de plank flink mis. De uitkomst zag eruit als een grafiek, maar was heel duidelijk onzin. Omdat de misser op zichzelf een mooi verhaal was, nam ik die wel op in het geheel.’
Over Michiel Dullaert
Michiel heeft een aantal passies: data, visualisatie en storytelling. Hij is continu op zoek naar nieuwe en creatieve manieren om zijn cursisten en publiek te verrassen met nieuwe visualisaties en grafische effecten om de impact van data te vergroten. Zoon van een leraar wiskunde en lerares in de creatieve vakken, met zijn passie voor data visual storytelling combineert hij beide. Als eigenaar van dePerfecteGrafiek.nl geeft Michiel trainingen en presentaties over datadesign, visuele communicatie en storytelling. Om mensen te helpen, impact te maken met hun eigen inzichten.