Dat de Data & Insights sector meer is dan bitjes en bites werd tijdens de 22e editie van het MIE, op 13 en 14 maart 2024, volop bewezen. The Art of Data & Insights kwam volledig tot zijn recht tijdens 94 verschillende sessies, waarin 150 sprekers hun State of the Art, de laatste trends en ontwikkelingen in ons vakgebied, presenteerden.
De 1.450 bezoekers (waarvan 52% opdrachtgever) konden genieten van een zeer informatief en inspirerend programma waarbij een sterke focus lag op AI! Op MIE’24 werd ook een nieuw initiatief aangekondigd. Het Data & Insights Network start een AI-Community. Doel van deze community is om zo veel mogelijk betrokkenen te betrekken bij de vraag welke ethische, maatschappelijke en juridische aspecten bij het gebruik van AI een rol spelen. De input van deze community is voor de Taskforce AI een belangrijke bron om te komen tot een gedragscode voor het gebruik van AI in de Data & Insights sector.
Keynotes
MIE’24 werd geopend door Victor Knaap en Michelle McGrath van Media.Monks. Zij schudden de zaal wakker met hun AI Now and Next. Lalo Luna, de CMI van the Heineken Company, sloot de eerste dag af met de learnings en failures bij het inzetten van AI voor o.a. het ontwikkelen van nieuwe proposities voor Heineken.
David Smith, de openingskeynote van dag 2, liet iedereen zien hoe je AI het best kunt integreren naast bestaande Job skills en functies. Zijn boodschap: AI is een aanvulling, geen vervanging. Marijke Smallegange van het Rijksmuseum sloot de tweede dag af met een prachtig verhaal over de strategische keuzes die er gemaakt moesten worden in de opmaat naar de grote Vermeer Tentoonstelling.
Best beoordeelde lezingen
De bezoekers konden tijdens de verschillende rondes via de MIE’24 app weer een waardering toekennen aan de presentaties. De overall top 10 best beoordeelde lezingen van MIE’24:
1. 9,37 How to visit a million restaurants in 80 days? [Koppert Cress & Gibbs]
2. 9,10 De digitale klantreis van IKEA: Van blauwe dozen naar online woonwarenhuis. [excap & IKEA]
3. 9,08 The Art of Presenting Insights with Impact [dePerfecteGrafiek.nl]
4. 9,05 Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder [Dynata]
5. 9,00 Iedereen kan mee (blijven) doen: digitaal toegankelijkheid en inclusie [Perspective & Alliantie Digitaal Samenleven]
6. 8,89 Het onvermijdelijke bespreekbaar maken: overlijden en de impact op nabestaanden [Interpolis & Ruigrok]
7. 8,86 Bloody or Virgin Mary? A cultural view of the zero-alcohol movement [semiocentral]
8. 8,57 The Supercharged Human. How AI is transforming the insights industry [Human8]
9. 8,46 Hoe passief luistergedrag meten de radioindustrie in Nederland laat groeien [Ipsos I&O & NMO]
10. 8,39 Het emotionele kompas in de reisbranche: merknavigatie op gevoelens [TUI, MetrixLab & Toluna]
Kijk op mie.nl voor de totale lijst met geldige beoordelingen. Begin volgende week zullen de gemaakte foto’s en beschikbare presentaties van deze editie gedeeld worden met de bezoekers.