De Nederlandse regering is in gesprek met de EU-Commissie om lidstaten in staat te stellen huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. D&IN heeft deze kwestie bij EFAMRO aangekaart.
EFAMRO, ESOMAR en D&IN hebben een beleidsstandpunt verstrekt aan het Nederlandse kabinet en de EU-commissie waarin bezorgdheid wordt geuit over de mogelijke gevolgen voor teleonderzoek en huis-aan-huis onderzoek als er geen duidelijke uitzonderingen worden gemaakt voor marktonderzoek.
De reactie omvatte:
- Voorkom het door elkaar halen van Direct Marketing en Marktonderzoek
- Telefonisch en huis-aan-huis interviewen voor onderzoeksdoeleinden wordt veel gebruikt in onderzoek, met name voor sociaal onderzoek, om anders moeilijk te bereiken groepen te interviewen en overal waar een aselecte steekproef van hoge kwaliteit nodig is om ervoor te zorgen dat het onderzoek representatief is.
- Handhaaf de rechten die zijn vastgelegd in artikel 89 en overweging 162 van de GDPR, die wetenschappelijk, statistisch of historisch onderzoek vrijstellen van lastige eisen en die al zorgen voor passende waarborgen en vertrouwelijkheid.
- Er moet nadruk worden gelegd op regres- en verbodsmaatregelen om ongevraagde marketingoproepen van overzeese callcenters te beperken. Dit soort oproepen mag niet worden verward met marktonderzoek, aangezien ze in strijd zijn met de eprivacy-richtlijn en de GDPR-regelgeving.