Sensory excursie FrieslandCampina 

“Het is gewoon ontzettend leuk om bij andere bedrijven een kijkje in de keuken te nemen”

Dit najaar vindt de halfjaarlijkse excursie van het Sensory Network plaats. Louise Snelders-den Uijl, sensory & consumer expert bij FrieslandCampina, vertelt waarom deze bijeenkomsten zo belangrijk zijn voor het vak.

Door Robert Heeg

Tweemaal per jaar organiseert het Sensory Network van het Data & Insights Network een excursie. De eerstvolgende vindt plaats op 7 november bij het innovatiecentrum van FrieslandCampina in Wageningen. Louise Snelders-den Uijl is als secretaris van de profgroep medeverantwoordelijk voor de organisatie. Zij kijkt vooral uit naar de mix van bezoekers. ‘De meeste leden hebben echt wel een sensorische insteek, maar een deel is ook afkomstig van hogescholen en universiteiten. Uiteraard zijn alle grote foodbedrijven aanwezig; van Heineken tot Heinz.’

Wat staat er op het programma?

‘Na de algemene ledenvergadering komen de special-interestgroepen bij elkaar om te praten over actuele dingen. De rest van de middag wordt door FrieslandCampina ingevuld. In presentaties laten we zien hoe sensorisch- en consumentenonderzoek bij ons werkt en wat we zoal doen. Ook geven we rondleidingen en is er een aantal workshops waardoor mensen het ook zelf kunnen zien en ervaren. Aansluitend is er natuurlijk een netwerkborrel waar je iedereen weer even kunt spreken.’

Wat vind jij het mooiste van deze excursiedagen? 

‘Het doel is kennis en ervaringen uitwisselen op het gebied van sensorisch en consumentenonderzoek. Het mooiste vind ik het contact met je collega’s. Eigenlijk zijn het concullega’s, maar het is grappig om te zien dat je vaak met dezelfde typen methodes bezig bent of tegen dezelfde dingen aanloopt. Een actueel onderwerp is bijvoorbeeld panelperformance. Een sensorisch panel moet je zien als een meetinstrument, net als een thermometer. Het panel is getraind om producten te proeven en te beoordelen. Die mensen probeer je zó met elkaar in lijn te krijgen dat je een objectief sensorisch profiel krijgt van het product. De uitdaging is dat je voortdurend moet meten of dat instrument nog wel zo goed als je zou willen.’

Er zijn vast meer thema’s waar álle sensorische bedrijven en instellingen mee te maken hebben. 

‘Absoluut. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe regelgeving, of het gebruik van materialen. Een thema dat afgelopen jaar bijvoorbeeld werd besproken is materiaalgebruik, vanwege het verbod op SUP’s (wegwerpplastic). Plastic cups werden in het sensorisch- en consumentenonderzoek ontzettend veel gebruikt om panelleden te laten proeven. Dat mag niet meer, dus praat je met de vakgroep over praktische oplossingen. Stap je bijvoorbeeld over op porseleinenbordjes en -cups, hoe richt je dat dan in? Je moet het allemaal afwassen en moet nu veel meer materiaal op voorraad hebben. Ook kijken we naar de impact ervan op je testen en productbeoordelingen. Want het type materiaal waarin je iets aanbiedt, beïnvloedt onbewust hoe een panellid het product ervaart.’

De grote fmcg-bedrijven wisselen op zo’n dag vast niet ál hun kennis uit…

‘Natuurlijk heb je een geheimhoudingsplicht. We kunnen geen gevoelige data delen van hoe bepaalde producten scoren. Maar we kunnen wel vertellen hoe een bepaald proces er binnen ons bedrijf uitziet. Of welke stappen we nemen in een innovatietraject. Daarbij geven we ook voorbeelden, maar die houden we dan iets algemener.’ 

Zien hoe anderen ergens mee omgaan is belangrijk…

‘Ja, je ervaart dan echt hoe waardevol het is om een netwerk van gelijkgestemden te hebben. Daarnaast is het gewoon ontzettend leuk om bij andere bedrijven een kijkje in de keuken te nemen. Zo’n dag geeft heel veel energie. Je beseft weer eens extra wat een leuk werk we eigenlijk doen met elkaar, en wat een mooie sector we hebben.’ 

Over Louise Snelders-den Uijl

Als sensory & consumer expert bij FrieslandCampina is Louise met name verantwoordelijk voor kwalitatief consumentenonderzoek. Eerder werkte zij voor Haystack Consulting als senior research consultant. Haar promotieonderzoek deed zij bij Wageningen Food & Biobased Research (onderdeel van Wageningen UR). Louise is secretaris van de profgroep sensoriek bij het Data & Insights Network.

Sensory excursie FrieslandCampina 

Geïnteresseerde Sensory-leden kunnen zich hier aanmelden.