
“Deze groep heeft de potentie om de toekomst van de sector vorm te geven”
De SMART-ledengroep organiseert ook dit jaar weer enkele roundtables en een lezing op het MIE. Centraal daarin staat de rol van AI, en met name hoe deze technologie de vaardigheden vormt van jonge professionals.
Door Robert Heeg
Het zal niemand verrassen dat AI als een rode draad door de sessies en presentaties van het MIE loopt. Het thema staat ook centraal in de roundtables en de lezing van SMART, de D&IN-groep voor jonge insightsprofessionals. Onder de titel: How AI is Shaping your Future Skillset, organiseert SMART twee groepsgesprekken en een presentatie over dit onderwerp. De SMART-leden op MIE’25 vertellen vast iets meer over de sessies.
Hoe hard gaat het met AI? Wat merk je daarvan in de dagelijkse praktijk?
Isabel van der Voort, Design Researcher bij Perspective: ‘AI transformeert de sector in hoog tempo. Het biedt kansen om onderzoek op nieuwe, interessante manieren aan te pakken en versnelt de analyse van data. Door gebruik te maken van AI kunnen bepaalde skills die handig zijn op de werkvloer verder worden verstevigd. Daarnaast stelt AI nieuwe eisen aan vaardigheden, zoals kennis van AI-tools en data-ethiek. We zitten nu in de fase waarin we kijken waar en hoe we AI slim kunnen inzetten.’
Noem eens wat voorbeelden van deze nieuwe AI-gerelateerde skills.
Xiao-Mei Huang, research executive bij Ruigrok: ‘AI is enorm veelzijdig. De skills om goede prompts te schrijven en data juiste interpreteren zijn natuurlijk relevant. Maar AI kan ook op een andere manier helpen bij het ontwikkelen van skills. Mogelijk helpt het bij storytelling, communiceren in de juiste tone-of-voice of tijdmanagement.’
SMART is de groep van jonge professionals. Hebben deze digital natives een AI-voorsprong op de oudere generaties, of valt er ook voor de jongeren nog veel te leren?
Emma Keetels, lead research-analist bij SKIM Healthcare: ‘Niemand binnen de sector kan om AI heen. We zijn benieuwd hoe jonge professionals tegen AI aankijken. Zien zij zichzelf als volgers of juist de trendsetters als het gaat om AI? Wij denken in ieder geval het laatste. Dit kan vele voordelen met zich meenemen: de kans om ons AI eigen te maken en daarmee een stap voor te hebben op de rest. Maar dan is het niet klaar. Het is ook belangrijk deze kennis te delen met anderen in het bedrijf. Hoe zorg je dat de hele organisatie kan profiteren van AI? Hoe breng je jouw ideeën over naar anderen?’
Wie moeten er vooral aanschuiven bij de roundtables?
Van der Voort: ‘De roundtables zijn voor alle jonge professionals. Deze groep wordt beïnvloed door de snelle ontwikkelingen van AI en heeft de potentie om de toekomst van de sector vorm te geven.’
Wat hopen jullie met de roundtables te bereiken?
Mieke van Bergen, research expert bij Markteffect: ‘De aanwezigen gaan meer leren over de mate waarin AI wordt gebruikt binnen andere bedrijven. Ze krijgen inzicht in hoe AI hun dagelijkse werk kan veranderen, welke nieuwe vaardigheden ze moeten en kunnen ontwikkelen, en hoe ze zich kunnen voorbereiden op de impact van deze technologie op hun carrière.’
Over SMART
SMART is de organisatie binnen het D&IN voor jonge professionals in het marktonderzoeksvak en data science. Ze organiseren onder meer SMART Talks, informele bijeenkomsten voor kennisuitwisseling, en zijn op MIE’25 aanwezig met twee roundtables. Emma en Isabel doen de twee roundtables op dinsdag op 18maart, Mieke en Xiao-Mei geven een lezing op woensdag 19 maart. onderzoek.nl voor meer informatie over hun diensten en lopende projecten.