SMART Talk: Van Data naar Doen

“Onderzoek eindigt niet met een rapport, het begint daar pas”

Van Data naar Doen, daar draait het om bij de volgende SMART Talk. Spreker Britt Hippert voegt de daad bij het woord. Ze gaat in gesprek over wat er gebeurt met de uitkomsten als het onderzoek afgerond is.

Door Robert Heeg

Goede data vergaren is essentieel, maar wat er daarna mee gedaan wordt is minstens zo belangrijk. Onderzoek is immers zo waardevol als wat je ermee doet. De barrières bij de implementatie van resultaten worden uitvoering besproken tijdens de eerstvolgende SMART Talk. Krijn Vugts, research consultant bij Markteffect (en oud-bestuurslid van SMART) komt vertellen hoe je van insights tot impact komt, met praktische tips over stakeholdermanagement, timing, methodologie en je verantwoordelijk nemen voor de impact. 

De SMART Talk gaat ook in op de samenwerking tussen de marketingafdeling van de Universiteit Twente en onderzoeksbureau Markteffect. Daarover vertelt Britt Hippert, marketing insights & data analist bij de universiteit. 

Aan welke data heb jij vooral behoefte?

Britt: ‘Ik werk voor de afdeling marketing, dus we hebben het over marketingdata, en dan op het gebied van studiekiezers en studenten. In ons geval is dat enerzijds interne data en anderzijds externe data. Voorbeelden van interne data zijn instroomcijfers en beoordelingen van onze open dag. Een voorbeeld van externe data is onderzoeksresultaten rondom bijvoorbeeld studiekeuze van een vwo-scholier, uitgevoerd door Markteffect. Idealiter combineer ik inzichten uit externe data met onze eigen data.’

Waaruit bestaan je dagelijkse taken bij de universiteit?

‘Mijn werkdag bestaat uit het opstellen van vragenlijsten voor onze interne enquêtes, het begeleiden van extern onderzoek, het analyseren en visualiseren van data door middel van bijvoorbeeld dashboards en het vertalen van uitkomsten naar bruikbare adviezen. Ik werk vooral veel samen met collega’s van de afdeling marketing en communicatie, maar heb door mijn rol ook contact met collega’s in de faculteiten en beleidsteams.’

Wat is de relatie tussen Universiteit Twente en Markteffect? 

‘Markteffect voert onderzoek uit voor de Universiteit Twente. Sommige onderzoeken vinden herhaaldelijk plaats, bijvoorbeeld onderzoeken onder instromers – studenten die net begonnen zijn aan hun studie bij de universiteit. Andere onderzoeken vinden plaats naar aanleiding van een specifieke behoefte, bijvoorbeeld de wens om persona’s te creëren.’

Het thema van de SMART Talk is: ‘Research is only as valuable as what you do with it’. Gebeurt er soms te weinig met onderzoeksdata?

‘Het delen van de resultaten is één, maar de resultaten implementeren is ook belangrijk. Hoe zorg je dat dat daadwerkelijk gebeurt? In mijn talk ga ik in op hoe een onderzoeksbureau en universiteit elkaar daarin kunnen helpen. Want onderzoek eindigt niet met een rapport. Het begint daar pas.’

Waaruit bestaat je SMART Talk?

‘Samen met een onderzoeksbureau geef ik een inkijkje in hoe wij bij de Universiteit Twente omgaan met data en specifiek marktonderzoek. Hoe ontstaat een onderzoeksvraag? Wat gebeurt er als je onderzoek uitbesteedt? En ook belangrijk: wat gebeurt er als het onderzoek afgerond is? Want goede data is niet genoeg – het gaat erom wat je ermee doet. Ik wil graag in gesprek gaan over deze uitdaging.’

Waarom is de SMART-ledengroep belangrijk? 

‘SMART is waardevol omdat het jonge professionals de ruimte geeft om te leren, te delen en te groeien in het vak. Zeker op het gebied van data, omdat we met z’n allen steeds meer datagedreven werken. Mijn achtergrond in het onderwijs (Britt gaf les aan de Universiteit Leiden, red.) heeft zeker invloed op hoe ik kijk naar mijn werk nu: ik geloof dat je pas echt begrijpt wat je doet als je het ook kunt uitleggen aan een ander. Daarom draag ik graag bij aan een netwerk als SMART – om kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen.’

SMART Talk: 5 juni 2025

SMART is de organisatie binnen het D&IN voor jonge professionals in het marktonderzoek en data science. Ze organiseren onder meer SMART Talks, leuke, informele bijeenkomsten voor kennisuitwisseling. De eerstvolgende editie is op 5 juni om 14.45. Toegang is gratis voor leden.