In maart van dit jaar is door het Data & Insights Network de Taskforce Diversity, Equity & Inclusion (DE&I) opgericht, met als doel de transformatie richting een meer inclusieve marktonderzoekssector te versnellen. In totaal hebben 18 onderzoekers van zowel bureau- als opdrachtgeverszijde deelgenomen aan deze Taskforce. De afgelopen maanden hebben de taskforce-leden grondig en met vereende kracht gewerkt aan het inzichtelijk maken van de mogelijkheden om DE&I aan te jagen in de onderzoeksbranche. Hieruit kwam een lange lijst met gesignaleerde mogelijkheden waar we inclusiever te werk kunnen gaan.
Op basis van uitvoerbaarheid en effectiviteit is een selectie gemaakt van thema’s waar oplossingsrichtingen voor zijn uitgewerkt. Dit betreft o.a.:
- Oprichting van een structurele adviesgroep DE&I, die kan adviseren op DE&I vraagstukken, ontwikkelingen kan agenderen en kan toezien en ondersteunen bij de uitrol van DE&I initiatieven.
- Ontwikkeling van een generieke werkwijze waarop inzicht gegeven kan worden in de mate waarin een uitgevoerd of uit te voeren onderzoek inclusief is.
- Opzetten van een digitale DE&I kennisbank met relevante populatiecijfers, best practices en praktische tools voor het uitvoeren van inclusief onderzoek
- Toolbox met handreikingen voor de uitvoering van inclusief onderzoek.
De verschillende oplossingsrichtingen (werkwijzen en producten) zijn inmiddels gepresenteerd aan het bestuur van Data & Insights Network. De volgende fase van operationalisatie en implementatie zal in samenwerking met D&IN in 2025 plaatsvinden. En dat vervolg gaat er zeker komen, want er is groot draagvlak vanuit de sector om aan de slag te gaan met inclusief onderzoek. Daarnaast is het gegeven het huidige politieke klimaat des te belangrijker dat wij als sector wel borgen dat in onderzoeken de verschillende stemmen in de maatschappij nauwkeurig en verantwoord worden weergegeven (ongeacht culturele achtergrond, gender, genderidentiteit, seksuele gerichtheid, vaardigheden of beperking).