
“Netwerken met professionals die dezelfde passie delen”
Voor de vorige Sensory Netwerk Excursie boden EyeQuestion en MMR vakgenoten een exclusief kijkje achter de schermen. Drie sensorische professionals vertellen wat zij ervan leerden.
Door Robert Heeg
De excursie bij EyeQuestion en MMR op 10 april bood kijkje in de keuken van beide bedrijven. Gasten zagen hoe MMR sensorisch en consumentenonderzoek uitvoert en ze leerden bij EyeQuestion meer over de wereldwijd gebruikte software voor productoptimalisatie. Maar natuurlijk was het inspirerende event ook bedoeld om te netwerken met vakgenoten. Drie hiervan delen hieronder hun ervaringen.
Wat heb je geleerd tijdens de Sensory Netwerk Excursie van 10 april?
Linda Mulder, Sensory Specialist en panelleider van het sensorisch panel bij Zeelandia: ‘Ik gebruik al lange tijd de software van Eye Question en was nu pas voor het eerst bij Eye Question/Logic8 op bezoek. Deze middag werd gezamenlijk met MMR georganiseerd. Het was erg leuk om een kijkje te nemen en weer een hoop bekende mensen te spreken. Ontbijten op het strand maakte het compleet. Het meest interessant was voor mij de presentatie van Logic8 over hun nieuwe tool om resultaten van sensorisch onderzoek op een meer fancymanier weer te geven. Intern is het soms best een uitdaging om de saaie ANOVA-tabellen om te zetten in begrijpelijke en visueel aantrekkelijke informatie.’
Carola Heikoop, Assistant Sensoric Research Perfetti Van Melle: ‘Interessant vond ik de nieuwe dashboardtool van Eye Question, EyeopenR Shiny, en ook hoe MMR consumentenonderzoek en descriptive panel opzet.’
Janet Ottens, Sensory Developer – New Product Development bij Friesland Campina: ‘Tijdens de excursie heb ik geleerd over de nieuwste en interessante updates die eraan komen vanuit EyeQuestion. Daarnaast kreeg ik inzicht in hoe het werkt als je het sensorisch panelwerk uitbesteedt aan MMR.’
Wat maakt een Sensory Netwerk Excursie speciaal?
Janet: ‘De excursies bieden een unieke kans om kennis en ervaringen te delen met vakgenoten. Het is leuk omdat je niet alleen nieuwe inzichten opdoet, maar ook kunt netwerken met professionals die dezelfde passie delen. Daarnaast is het geweldig om een kijkje te kunnen nemen bij andere bedrijven, te zien hoe hun faciliteiten eruitzien, en te leren hoe zij bepaalde vraagstukken aanpakken.’
Linda: ‘Onze sensorische afdeling is vrij klein. En daardoor mis ik wel eens een sparringpartner. Bij een meeting van de Sensory netwerkgroep tref ik vakgenoten, dat is heel fijn. Je kunt wat vragen aan elkaar stellen, bevestiging krijgen dat je iets op een goede manier aanpakt, of inspiratie krijgen van anderen. Ook vind ik het erg leuk om een kijkje in de sensorische keuken van andere bedrijven te nemen. Hoe pakt een ander bedrijf het sensorisch onderzoek aan? Hoe ziet hun sensorische ruimte eruit?’
Carola: ‘Het is goed om contact te onderhouden met vakgenoten, dingen van elkaar te leren, en mezelf te ontplooien door dingen te organiseren voor de vakgroep.’
Welk thema of onderwerp moet tijdens een volgende excursie worden behandeld?
Janet: ‘Mogelijk interessant zou suiker- en zoutverlaging kunnen zijn. Hoe pakken andere bedrijven dit soort projecten aan?’
Carola: ‘Het zo duurzaam mogelijk gebruik van materialen. Wat wordt er gebruikt bij andere bedrijven in plaats van plastic wegwerpbekers?’
Linda: ‘Het lijkt me interessant om de uitkomst van meetings van de special interest-groepen te horen. Ook speelt AI steeds meer een rol en ik zou wel willen weten hoe andere bedrijven hier op sensorisch vlak mee omgaan.’
Agenda:
De eerstvolgende (online) D&IN Special Interest Group-sessie is op 2 september. Het thema is paneltraining. Het grote Sensory Symposium 2025 vindt plaats op 4 november.