Winnaars Data & Insights Awards 2025 bekend!

Markteffect is bij de uitreiking van de Data & Insights Awards uitgeroepen tot Data & Insights Bureau van het Jaar 2025. De jury roemde het bureau vanwege “de indrukwekkende groei en de impact die het maakt om de wereld een beetje mooier te maken.” Het is de tweede keer dat Markteffect deze prestigieuze titel wint; eerder ontving het Eindhovense bureau de prijs al in 2020. De award voor Data & Insights Organisatie van het Jaar ging naar Friesland Campina. De jury prees het bedrijf als “een organisatie waar data en inzichten niet aan de zijlijn staan, maar een integraal onderdeel zijn van elke strategische beslissing.”

Ook in de individuele categorieën werden awards uitgereikt aan professionals die volgens de jury een toonaangevende bijdrage leveren aan het vakgebied. De award voor Data & Insights Professional Bedrijfszijde van het Jaar ging naar Lucien Vieveen van Perfetti Van Melle. Volgens de jury is hij “een vaste waarde in het vak en voor velen een coach en sparringspartner,” waarmee hij zijn rol als strategisch sparringpartner stevig heeft weten te verankeren.

Insights Professional Bureauzijde van het Jaar werd Sabine Croes van Perspective. De jury waardeerde in het bijzonder haar eigen methodiek en tooling op het gebied van Public Design, waarmee zij opdrachtgevers weet te overtuigen en richting geeft aan hun strategie.

De award voor Data Professional Bureauzijde van het Jaar ging naar Demian van Gils van Markteffect. Volgens de jury bracht hij aantoonbare impact binnen én buiten zijn organisatie, met projecten die niet alleen waarde creëerden voor klanten maar ook bijdroegen aan de verdere ontwikkeling van het bureau.

Young Talent van het Jaar werd Boudien van der Werf van Essensor. De jury prees haar indrukwekkende ontwikkeling van stagiair tot MT Lead in slechts zes jaar tijd en haar overtuigingskracht op zowel inhoudelijk als commercieel vlak, waarmee zij een voorbeeld is voor jong talent in het vakgebied.

De award voor Insights Scientist van het Jaar ging naar Eva van Reijmersdal, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. De jury sprak lof uit over haar toonaangevende onderzoek op het gebied van influencer marketing, dat inmiddels twintig wetenschappelijke publicaties heeft opgeleverd en een belangrijke bijdrage levert aan de verdere professionalisering van het vak.

Het Data & Insights Network feliciteert alle winnaars en genomineerden van harte met hun prestaties.