LatentView Analytics
Tijdens het Data Analytics Congres in Amstelveen, eerder deze maand, demonstreerde Sanjay Annadate van LatentView Analytics hoe zijn bedrijf eBay helpt om fraude te detecteren en klantvertrouwen te vergroten.
“Het is een race zonder eindstreep”
Sanjay Annadate
door Robert Heeg
De presentatie van LatentView werd geïntroduceerd door voormalig ESOMAR-directeur Finn Raben. Die wees er fijntjes op dat dit soort analyticsbedrijven vaak onbekend, maar allesbehalve onbemind zijn. LatentView bestaat bijvoorbeeld al meer dan 17 jaar, had in 2022-23 een omzet van 66 miljoen dollar (waarvan ruim 90 procent uit de VS), en bedient vanuit elf kantoren op drie continenten meer dan 30 Fortune 500-klanten. Sanjay Annadate, VP & Business Head Europe & UK, vertelt over de grootste uitdagingen van die multinationals.
Je hebt ervaring in meerdere industrieën; wat kunnen zij van elkaar leren en welke rol kan analytics hierin spelen?
‘De toenemende digitalisering plaveit de paden tussen de verschillende sectoren. Het maakt meer synergie en innovatie mogelijk. In mijn vorige functie bij Accenture leerden we continue van andere sectoren en ik geloof dat dat in de toekomst steeds gewoner wordt. Je ziet dat sommige bedrijven vooroplopen in digitale innovatie terwijl andere daarop achterlopen. Die kunnen een flinke inhaalslag maken door goed naar de leiders te kijken. Soms zie je ook dat heel specifieke digitale innovaties ergens beginnen en dan overslaan naar andere sectoren.’
LatentView is partner van ’s werelds grootste merken, waaronder Ford, Uber, Amazon en Visa. Zij hebben enorme budgetten dus waarom brengen ze analytics niet in-house?
‘Goede vraag. De grotere bedrijven focussen op hun eigen klantgerichte innovaties. Alles wat buiten hun core business valt besteden ze liever uit aan partijen zoals de onze, die heel specifieke disciplines beheersen. Analyticsbedrijven kunnen hen optimaal helpen om hun business winstgevender te maken.’
Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen voor die multinationals?
‘Dat hangt natuurlijk af van hun sector, maar op een paar terreinen komen vaker uitdagingen voor. Een ervan is marketing; ze willen allemaal hun marketinguitgaven effectiever maken, of het nu in b2c of b2b is. De laatste jaren zien we in veel industrieën ook vraagstukken rond de bevoorradingsketen toenemen, met name voor halfgeleiderchips. Dat begon tijdens Covid en is mede door oorlogen nog steeds urgent. Een derde grote uitdaging waarbij analytics kunnen helpen is het verkrijgen van inzichten in klantgedrag.’
Van eBay’s uitdagingen lijkt fraudepreventie een van de meest urgente. Hoe lossen jullie dat op?
‘Voor eBay staat fraudepreventie inderdaad centraal. In hun businessmodel betekent vertrouwen immers alles. Als consumenten via eBay een nepartikel kopen of het slachtoffer worden van creditcardfraude, dan verliezen ze het vertrouwen in het platform. Met behulp van onze Anomaly-herkenningstool herkennen we afwijkingen in transacties en sturen we waarschuwingen naar stakeholders. Verdachte transacties worden zo snel geïdentificeerd. Onze algoritmen blijven ook nieuwere afwijkingen herkennen, zodat we steeds nieuwere typen van fraude detecteren. Het is een race zonder eindstreep. GenAI speelt daarin een steeds grotere rol; het verhoogt onze productiviteit en efficiency en helpt ons om klant- en marktgedrag beter te begrijpen. Veel handmatig werk hoeven we al niet meer te doen.’
Over Sanjay Annadate
Sanjay heeft de afgelopen 26 jaar leidinggevende functies gehad bij onder meer bij Accenture’s Microsoft Business Group, IT-bedrijf Wipro, Tata Consultancy Services. Hij werkte in India en de VS alvorens bij LatentView Analytics in Groot-Brittannië terecht te komen. Daar is hij sinds anderhalf jaar VP & Business Head Europe & UK.