Een goed begin is het halve werk
Voor jonge marktonderzoekers en data-analisten die voor het eerst de arbeidsmarkt betreden, is een solide ondersteuning van hun werkgever onmisbaar. Wat mag jij de eerste periode verwachten van je baas?
door Robert Heeg
Er blijft veel vraag naar bekwame marktonderzoekers en data-analisten. Data is tenslotte een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering in allerlei sectoren. Jonge professionals die starten in een nieuwe job komen echter niet automatisch in een gespreid bedje terecht. Zij moeten goed worden begeleid om zo snel en efficiënt mogelijk hun taken uit te voeren.
Onboarding
Het verwelkomen en inwerken van een nieuwe werknemer tijdens de eerste dagen, wordt onboarding genoemd. Die eerste dagen zijn cruciaal, en dat wordt nog wel eens vergeten. ‘Een goede onboarding gaat over meer dan alleen het inwerken, een introductiemiddag en een bos bloemen op je eerste werkdag’, zegt Kirsten de Roo, trainer en mentor voor werkgevers, op Intermediair. Met een goed onboardingprogramma leren medewerkers de organisatie kennen, voelen zij zich welkom en zijn ze sneller productief. In een tijd van jobhoppers en krapte op de arbeidsmarkt voorkomt goede onboarding bovendien dat talenten voortijdig weer vertrekken.
Mentorschap
Het Britse recruitmentbureau Naden Blair, dat met name de marktonderzoek- en analyticssector bedient, noemt mentorschap en begeleiding een van de meest waardevolle bronnen voor beginnende marktonderzoekers. Een meer ervaren professional kan starters inzicht geven in de branche en adviseren hoe ze hun vaardigheden en expertise kunnen ontwikkelen. Binnen een bedrijf of branchevereniging zouden jonge onderzoekers en analisten via een formeel mentorschapsprogramma kunnen worden gekoppeld aan ervaren professionals.
Netwerken
Netwerken is cruciaal voor jonge professionals, dat is in de insightsindustrie niet anders. Jonge marktonderzoekers ontmoeten bij uitstek branchegenoten op conferenties en evenementen, zoals de SMART-Talks en het jaarlijkse SMART Congres van het Data & Insights Network. Hier komen starters alles te weten over nieuwe trends en technologieën, en horen ze mogelijk over interessante vacatures. Meer ervaren professionals of managers kunnen hun jonge collega’s op de events voorstellen aan waardevolle contacten, zoals opdrachtgevers of softwareleveranciers. Uiteraard is LinkedIn voor jonge insightsprofessionals een onmisbaar platform voor het opbouwen en onderhouden van professionele connecties.
Doorgroeien
De insightsindustrie evolueert voortdurend, kijk alleen naar de razendsnelle AI-ontwikkelingen. Voor professionals is het essentieel om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en technologieën. Een moderne werkgever moet jonge onderzoekers aanmoedigen om doorlopend te leren en professionele ontwikkeling na te streven, bijvoorbeeld door het bijwonen van workshops, trainingen en webinars, en het behalen van certificeringen. Leren op de werkvloer kan ook, door jonge professionals te laten meewerken aan uitdagende projecten of door crossfunctionele samenwerking aan te moedigen. Op deze manier help je talenten om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en waardevolle ervaring op te doen. Doorgroeimogelijkheden, promotie maken, skills uitbreiden; het zijn voor veel werknemers voorwaarden om tevreden te zijn én blijven in hun job.
Support
Het is belangrijk dat je als nieuwkomer in een open en ondersteunende bedrijfscultuur terechtkomt. Dat betekent dat je vanaf het begin gewaardeerd en betrokken voelt bij je werk. Enkele voorwaarden voor zo’n cultuur zijn: open communicatie, de ruimte om eerlijke feedback te geven en een inclusieve en veilige werkomgeving. Van leidinggevenden mag je verwachten dat zij empathisch, ondersteunend en inspirerend zijn.
Vrijheid
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor goede arbeidsvoorwaarden en de individuele wensen van werknemers. Werkgevers weten dat zij een stapje extra moeten zetten om de beste talenten binnen te halen. Ze zijn eerder bereid om te praten over flexibele werkregelingen (thuiswerken), gesubsidieerde sportschoollidmaatschappen, meer mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling en het vinden van een betere balans tussen werk en privé. Ze beseffen dat dit stress en burn-outs helpt voorkomen.
Trots
Je hebt geen bullshitbaan; je levert waardevolle insights en daar mag je trots op zijn. Van je werkgever mag je verwachten dat deze de resultaten van je inspanningen met je deelt. Je zou er niet naar hoeven vragen maar zorg ervoor dat je de impact van je werk, en de waarde ervan voor een project of organisatie, ook daadwerkelijk te zien krijgt. Een goed salaris is belangrijk, maar dat geldt ook voor zinvol werk doen en daar waardering voor krijgen.