Flash-interview Sophie Krah

Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen. 

Naam: Sophie Krah (29)
Woont in: Nieuw-Vennep
Werkt voor: TotalEnergies
Als: marktonderzoeker
Werd opgeleid aan:
BSc Industrieel Ontwerpen en master Strategic Product Design, TU Delft 

door Robert Heeg

Waarom koos je voor dit vakgebied en wat maakt jouw werk zo leuk? 

‘Na mijn master ging ik aan de slag als kwalitatief marktonderzoeker. Het is geweldig om de behoeften van mensen te ontdekken en deze om te zetten in concrete aanbevelingen. In mijn huidige rol kijk ik niet alleen naar wat consumenten willen, maar ook naar marktontwikkelingen, zoals trends, concurrentie en onze interne kwaliteiten. Door deze drie elementen – consumentenbehoeften, marktontwikkelingen en de sterke punten van ons bedrijf – samen te brengen, kan ik echt een bijdrage leveren aan onze strategie. Maar in mijn hart blijf ik altijd een echte kwalitatieve onderzoeker, en dat is iets wat ik graag blijf doen.’

Wilde je als kind ook altijd de échte feiten weten?

‘Ja, zeker! Als kind was ik altijd bezig met dingen maken en ze uit elkaar halen om te ontdekken hoe alles werkt. Ik wilde ook altijd alles zelf doen en begrijpen, zodat ik echt de onderste steen boven kon halen.’

Van welk inzicht viel je echt van je stoel? 

‘Ik doe momenteel veel onderzoek naar behoeftes van mensen die elektrisch rijden. Hoe laden zij hun auto? En hoe kijken zij naar bijvoorbeeld variabele laadprijzen? Variabele prijzen voor elektrisch laden zijn een interessante ontwikkeling binnen de wereld van EV’s (electric vehicles, red.), waarbij het ook belangrijk is om te weten hoe de EV-rijders hierover denken. Wat opviel in mijn onderzoeken, is dat het sociale aspect ook een belangrijke rol speelt in de perceptie van variabele tarieven. Bijvoorbeeld of de variabele tarieven transparant gecommuniceerd worden, zodat iedereen weet wanneer welke tarieven gelden en wanneer je gebruik kunt maken van het goedkopere tarief.’ 

Wat vind je de grootste uitdaging in jouw vakgebied?

‘De grootste uitdaging is om altijd de juiste doelgroep te bepalen voor ons onderzoek. Wie zijn de klanten eigenlijk? Hoe zorgen we ervoor dat we de juiste onderzoeken onder de juiste doelgroepen uitvoeren? Wat nemen we wél mee en wat laten we achterwege? Zodat het niet te ingewikkeld wordt om bijvoorbeeld de doelgroep te werven voor het onderzoek.’ 

Waarom werd je D&IN-lid?

‘Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen het marktonderzoekvak. Door inzicht te hebben in deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld via D&IN-conferenties, kunnen we onze interne onderzoeken efficiënter aanpakken en hoogwaardige inzichten verkrijgen. Daarnaast biedt het mij de mogelijkheid om meer te leren van vakgenoten en mijn eigen onderzoeksskills verder te ontwikkelen.’

Wat doe je als niet met data & insights bezig bent? 

‘Naast mijn werk ben ik voorzitter van de lokale scoutingvereniging, die ruim 200 leden telt. Na jaren zelf activiteiten voor kinderen te hebben georganiseerd, ben ik het bestuur ingegaan. Dat doe ik nu al vier jaar met veel plezier. Ook hier is het belangrijk om goed te luisteren naar de behoeften van de leden, zodat we onze scoutingclub nog mooier kunnen maken.’