Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen.
Naam: Tim van der Gouwe (30)
Woont in: Amsterdam
Werkt voor: User Sense
Als: Medeoprichter/hoofd research/hoofd recruitment
Werd opgeleid in: Bsc Business Administration, Msc Applied Cognitive Psychology
Tim heeft een passie voor ondernemen, onderzoek, design, online marketing en user experiences (UX). Eind 2018 kwam hij voor het eerst in aanraking met user testing; van het regelen van een locatie tot het klaarzetten van de apparatuur en het verzorgen van de respondentenwerving. ‘Zoiets waardevols moet toch efficiënter kunnen?’ dacht hij. Na een behoefteonderzoek werd het duidelijk dat remote UX-onderzoek potentie heeft en dat de internationale concurrentie onvoldoende in staat wa om de Europese markt te bedienen. Samen met zijn oud-leraar informatica van de middelbare school, Frank Buijze, gingen ze de uitdaging aan. Na een lange ontwikkelperiode ging User Sense in juni 2020 live. Met behulp van deze tool, testerdatabase en onderzoekservice krijgt de stem van de gebruiker een prominente plek in de marketingstrategie.
Wat maakt jouw werk zo leuk?
‘Ik geloof dat onderzoek voor alle bedrijven van grote waarde kan zijn, zonder dat het de hoofdprijs hoeft te kosten. Door grote gedeeltes van het onderzoeksproces te automatiseren, kost het uitvoeren van onderzoek minder tijd. Hierdoor kunnen wij voordelige tarieven aanbieden en zie ik met eigen ogen hoe we onderzoek toegankelijker maken. Los daarvan groeien we nu ook hard buiten de landsgrenzen. Leuk om te zien hoe internationale partijen onderzoek willen uitvoeren en wij dat kunnen faciliteren in Europa en de VS.’
Wilde je als kind ook altijd de échte feiten weten?
‘Hoewel ik het als kind drukker had met het kopen van snoep, het uithalen van kattenkwaad en het aanmoedigen van Feyenoord vond ik het altijd erg vervelend als er ‘sprookjes’ werden verteld. Ik drong er altijd op aan om de waarheid te horen. Al op jonge leeftijd was ik geïnteresseerd om bij bedrijven een kijkje in de keuken te nemen en te leren hoe de bedrijfsvoering ging.’
Van welk inzicht viel je echt van je stoel?
‘Het is moeilijk te verwijzen naar één insight, maar wat ik vaak tegenkom is dat er pas een UX-onderzoek wordt uitgevoerd nadat er een volledig redesign of website is gelanceerd, en deze vervolgens helemaal wordt afgekraakt door eindgebruikers. Dat is dan erg zonde, want het had voorkomen kunnen worden door al in een eerdere fase een prototype te testen.’
Wat vind je de grootste uitdaging in jouw vakgebied?
‘De grootste uitdaging – en dus ook kans – is om AI op een goede manier te integreren in de huidige werkprocessen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van onderzoek.’
Waarom werd je D&IN-lid?
‘Ik wil graag op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen in de markt.’
Wat doe je als je niet met data & insights bezig bent?
‘Dan ga ik graag surfen, boksen, uit eten, reizen, of andere leuke dingen doen.’