Mark Vroegrijk: Het Belang van Kennisdeling en Verbreding in Data & Insights

We zijn eigenlijk een heel groot vakgebied geworden’

Eerder spraken wij Mark Vroegrijk over zijn verkiezing tot Data Professional van 2024 bij de jongste Data & Insights Awards. In dit tweede interview vertelt Mark over het belang van een sterk netwerk en kennisuitwisseling tussen alle spelers binnen het brede vakgebied.

Door Robert Heeg

Afgelopen zomer won Mark Vroegrijk, senior Specialist Data, Science & Analytics bij DVJ Insights, de Data Professional Award van 2024. Hij kreeg de prijs omdat hij zo goed een brug weet te slaan tussen wetenschap en praktijk. Bruggen bouwen is belangrijk voor hem, ook binnen de insightsbranche. Zo kwam hij tijdens Best of Data & Insights Network graag vertellen over zijn Award en zijn werk. Mark vindt het heel belangrijk om dit soort bijeenkomsten te bezoeken, evenals de events en congressen in het vakgebied. ‘Er is eensteeds grotere beschikbaarheid van data, verschillende vormen van data, en verschillende manieren om die data te verzamelen. Binnen een organisatie ben je altijd gefocust opbepaalde subdomeinen daarvan. Dat is onvermijdelijk, maar je riskeert daarmee wel een soort tunnelvisie. Branche-events en -congressen zijn dan een prima manier om te zien wat er allemaal nog meer beschikbaar is. Waar werken anderen mee? Hoe wordt dat daar geïntegreerd? Het bevestigt soms dat je op de goede weg bent, een andere keer inspireert het om misschien op een paar vlakken te herprioriteren.’

Welke rol zie jij daarin voor het Data & Insights Network? 

‘Een heel belangrijke kerntaak voor het Data & Insights Network is volgens mij het vooruitbrengen van het hele vakgebied. Dan denk ik aan de verschillende sessies voorkennisdeling die worden georganiseerd, bijvoorbeeld rondom het verbeteren van data-analyse, -kwaliteit en -management, panelbeheer, vragenlijsten, gebruik van AI, en nog veel meer vlakken. Al die trainingen en sessies helpen kennis te delen en ons vakgebied te verbreden.’

Waarom spreekt jou dat zo aan?

‘Ik doe dat feitelijk zelf ook op een kleinere schaal binnen onze eigen organisatie. In het interne innovatieteam van DVJ Insights, the LAB, help ik collega’s bij het verbeteren van hun onderzoek. Die educatieve inslag vind ik ook echt een heel mooi aspect van het Data & Insights Network. Wat ik daarnaast heel interessant vind, en dat is natuurlijk iets van de laatste jaren, is de verbreding van de organisatie. Als MOA was het wat nauwer gepositioneerd als marktonderzoekvereniging, maar ik ben heel blij dat het nu onder één koepel verenigd is met data analytics.’ 

Waarom is dat belangrijk?

‘Omdat data op heel veel verschillende vlakken wordt gebruikt en geanalyseerd; lang niet meer alleen binnen survey-gebaseerd marktonderzoek. Men is in alle sectoren vaak met eenzelfde soort vraagstukken bezig. Bij webshops willen ze bijvoorbeeld weten hoeveelconsumenten die een product hebben aangeklikt, ook tot aankoop overgaan. En welke factoren daar dan wel of niet toe bijdroegen. Dat is vergelijkbaar met wat wij doen in marktonderzoek als we kijken naar de effecten van een campagne op de merkpositie in hetbrein van consumenten, en welke elementen daarbinnen meer versus minder effect hadden.Het zijn vaak best gelijksoortige vraagstukken, die echter door hele andere soorten data worden bekeken én door een andere bril. Ik vind het heel goed dat die werelden in de nieuweopzet van de brancheorganisatie veel dichter bij elkaar komen. Daardoor kun je meer van elkaar leren, en ook leren hoe die twee stromen elkaar kunnen versterken. Dankzij het bredere netwerk merk je ook goed dat we al lang geen nichegebied meer zijn. We zijn eigenlijk een heel groot vakgebied geworden, dat is ontzettend tof om te zien. En ik vind dat het Data & Insights Network dat op een hele mooie manier in kaart brengt.’

Over Mark Vroegrijk

Mark gebruikt inzichten uit academische studies en zijn eigen ‘meta-analyses’ om de onderzoeksproducten van DVJ Insights te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook biedt hij methodologische en statistische ondersteuning aan consultants en researchers. Zijn studies en bevindingen werden al gepubliceerd in Journal of Marketing Research, Journal of Retailing en International Journal of Research in Marketing. 

Data & Insights Awards 2025, Ken jij dé nieuwe Data Professional?

Afgelopen jaar won Mark deze prestigieuze prijs, maar de voorbereidingen voor de Data & Insights Awards 2025 zijn al in volle gang. Ben jij of ken jij dé nieuwe Data Professional? Geef hier de contactgegevens door en wij houden je op de hoogte van het traject in 2025.