Motivaction is tijdens de uitreiking van de Data & Insights Awards uitgeroepen tot Data & Insights Bureau van het jaar 2024. De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde is uitgereikt aan Neeltje Martens van AS Watson. Ook is KLM-Air France bekroond, en wel met de award voor Data & Insights Company van het jaar 2024.
Bij de jaarlijkse uitreiking van de prijzen van het Data & Insights Network zijn in totaal in zeven categorieën Awards uitgereikt. Het evenement vond dit jaar plaats bij Tijn Akersloot in Zandvoort. Voor Data & Insights Bureau van het jaar waren ook Online Dialogue en Miles Research genomineerd. Motivaction kreeg de voorkeur van de jury omdat ‘Motivaction al veertig jaar een vaste waarde in onderzoeksland is en nog altijd nieuwsgierig blijft, de nieuwe tijd recht in de ogen kijkend’. De jury keek bij haar keuze vooral naar het bedrijfsverhaal van Motivaction.
Neeltje Martens kreeg de Award voor Insights Professional aan bedrijfszijde voor haar werk bij AS Watson. ‘Neeltje heeft met haar nuchtere maar impactvolle aanpak de stem van de klant centraal weten te stellen binnen Kruidvat & Trekpleister’, aldus de jury. De Award voor Insights Professional aan bureauzijde ging naar Joey Zeelen. De Head of Agency van Crowd DNA Amsterdam, Londen en Stockholm zet volgens de jury ‘Cultural Insights’ in Nederland op de kaart en gaat tot het uiterste in het verkennen van doelgroepen, complexe thema’s en iconische merken.
Mark Vroegrijk van DVJ Insights is benoemd tot Data Professional van het jaar 2024. De jury kent Mark de Award toe vanwege zijn ‘gedurfde innovatieve houding’ en zijn impact op het gebied van praktisch marktonderzoek. Ook Meike Nauta van Datacation viel in de prijzen: zij is uitgeroepen tot Young Talent van 2024. De jury noemt Meike ‘een creatieve denker met een overtuigende visie’.
Insights Scientist van het jaar is Ilona de Hooge, Universitair Hoofddocent bij de Marketing and Consumer Behavior Group aan de Wageningen Universiteit. Op het door de jury aangedragen onderwerp ‘Duurzaamheidsvraagstukken vanuit marketing en consumentengedrag’ scoorde zij het hoogst. In de categorie Data & Insights Company van het jaar koos de jury voor KLM-Air France. Het bedrijf liet daarmee de andere genomineerden, Philips en VodafoneZiggo, achter zich. Credits kreeg KLM-Air France onder meer voor haar ‘gedegen aanpak en voortdurende focus op klanttevredenheid’.
Wij willen alle gasten, genomineerden en winnaars bedanken voor dit geweldige feest! Bekijk nog eens de foto’s van de uitreiking. Wij zien jullie graag terug voor de editie van 2025.
Alle winnaars per categorie!
Welk bureau heeft zich het afgelopen jaar op positieve en opvallende wijze gemanifesteerd en daarmee een waardevolle bijdrage geleverd aan de branche van Research en Analytics? Het is de bevestiging van hard werken, een hoge kwaliteitsbeleving en vooroplopen in ontwikkelingen en groei. De winnaar is Motivaction!
Bekijk hier het juryrapport.
Welke organisatie (zowel profit als non-profit) heeft zich op innovatieve en onderscheidende wijze gemanifesteerd met het toepassen van datascience en insights in haar besluitvorming? De winnaar is KLM!
Bekijk hier het juryrapport.
Welke Data Professional toont lef, inspireert anderen, denkt ‘out of the box’, heeft een vernieuwende visie én komt met creatieve oplossingen om het vakgebied van data analytics en/of data science te verbeteren en te vernieuwen? De winnaar is Mark Vroegrijk!
Bekijk hier het juryrapport.
Wie onderscheidt zich door te beschikken over een sterk analytisch, maar ook conceptueel vermogen en goede communicatieve vaardigheden, valt op buiten de branche door naar buiten gericht te zijn en heeft een zekere drive en doorzettingsvermogen? De winnaar is Joey Zeelen!
Bekijk hier het juryrapport.
Wie levert een bijdrage aan de innovatie van het vak market research, of de manier waarop Insights binnen het bedrijf wordt ingezet, heeft persoonlijke exposure en draagt daarmee bij aan de ontwikkeling, de status en uitstraling van het vak? De winnaar is Neeltje Martens!
Bekijk hier het juryrapport.
Welke jonge onderzoeker (max. 7 jaar werkzaam in de sector) toont lef, denkt ‘out of the box’, komt met creatieve oplossingen om het vakgebied te verbeteren, is enthousiast en heeft een vernieuwende visie op het analyseren en inzetten van informatiestromen? De winnaar is Meike Nauta!
Bekijk hier het juryrapport.
Welke wetenschapper, werkzaam aan een Nederlandse universiteit, voert praktisch relevant en academisch vernieuwend onderzoek uit met betrekking tot het Topic of the Year 2024 “Sustainable Marketing and Consumer Behaviour”? De winnaar is Ilona de Hooge!
Bekijk hier het juryrapport.