Marjolein van Ballegooij had nooit gedacht dat zij marktonderzoeker zou worden, laat staan dat ze het 20 jaar zou volhouden. Haar ervaringen en lessen draagt ze nu graag over op de volgende generaties.
“Weet aan welk kasteel je bouwt”
Marjolein van Ballegooij
door Robert Heeg
Waarom vind je jouw job nog steeds interessant?
‘Als junior research manager in het kwalitatieve FMCG-team van Millward Brown ging ik jarenlang wekelijks in gesprek met verschillende doelgroepen. Dat legde een stevige basis. Het doorbrak mijn eigen vooroordelen over mensen, creëerde een open mind en ik zag hoe je hiermee organisaties uit hun eigen bubbel kan halen. I was hooked. Onderzoek kreeg voor mij een nieuwe dimensie toen ik bij innovatiebureau Clear met verschillende disciplines samen moest werken, zoals creatieven, strategie en marketeers. Hier ontdekte ik hoe je consumenteninzichten kan toepassen voor het definiëren van kansgebieden, ideation-sessies en het ontwikkelen en valideren van productproposities.’
Je huidige functie is Insight-led innovation professional; worden niet alle innovaties door insights ingegeven?
‘De druk om te innoveren is er continu. Dit heeft impact op de kwaliteit en het succes van innovaties. Vaak worden ze helemaal niet gedreven door consumentenbehoeften. Het idee om de doelgroep erin te betrekken is zeker niet voor iedere organisatie de standaard. En als ze het wel doen, dan doen ze het vaak pas laat in het proces. Met The Conversation Studio brengen wij structuur in het denken over innovaties en de rol die consumenten hierin kunnen spelen. We helpen angsten weg te halen, bijvoorbeeld dat het te duur is, of te tijdrovend, of dat consumenten de organisatie toch niets nieuws kunnen leren.’
Wat zijn de komende tijd de grootste thema’s voor jonge onderzoeksprofessionals?
‘AI is echt één van de mooiste ontwikkelingen van de afgelopen jaren. De uitdaging ligt vooral in het beoordelen van de output. Voor een minder ervaren onderzoeker is dat wellicht lastig. Wij experimenteren hier met het bevragen van AI-persona’s, AI-gedreven questionnaires en AI-gedreven analyses. We zijn voorzichtig en vertrouwen nu nog het meest op onze eigen skills. Een ander thema is nog steeds de kwaliteit van onderzoek. Het is zo makkelijk om een vragenlijstje in elkaar te rammelen met tools als SurveyMonkey, dat ook veel mensen met iets minder verstand van zaken het heft in eigen hand nemen.’
Heb je tips voor jonge professionals?
‘Ik hoor soms dat onderzoekers maar een deel van de analyse mogen doen. Zonder te weten wat het vraagstuk is of wie de klant is. Wow… Hoe kan je een hoogopgeleide junior als lopendebandwerker inzetten? Ik zou als onderzoeker gillend zijn weggerend. Zorg dat je nooit een muurtje aan het metselen bent, maar weet aan welk kasteel je bouwt. In mijn talk zal ik meer ervaringen delen zodat je weet hoe jíj de top dog in onderzoeksland wordt.’
Je werkte ook internationaal. Zou je iedere jonge professional aanraden om ervaring op te doen in het buitenland?
‘Nou, vanaf je bureaustoel in Nederland kan je veel internationaal onderzoek doen hoor. Mijn enige buitenlandervaring deed ik op bij Firefish en Clear. Het hoofdkantoor van Clear was gevestigd in London, Amsterdam was hun tweede hub. Ik vloog soms op en neer en vond het interessant om te zien dat de Angelsaksische bedrijfscultuur zo anders is – erg zakelijk en functioneel. Misschien niet zo professioneel van mij, maar ik wil gewoon lol hebben en een biertje drinken met de mensen waarvoor ik een project uitvoer. Focus op uren tellen en absurde targets halen is minder mijn stiel.’
Zonder alles te verklappen, waar ga jij het op 11 januari over hebben?
‘Ik deel mijn observaties en ervaringen over hoe je het onderzoeksspel snel onder de knie krijgt en met welke skills je award-winning materiaal wordt. Ik vertel wat dit vak zo mooi maakt en waarom ik er nog elke dag energie van krijg’
Over Marjolein van Ballegooij
Marjolein deed ervaring op bij de internationale bureaus Kantar Millward Brown, Firefish, WUA en insight-gestuurd innovatieconsultancy Clear. In 2018 richtte zij The Conversation Studio op met als missie: een wereld zonder ‘crappy products’. Het customer centric innovatiebureau geeft merken sturing om waardevolle producten en diensten te ontwikkelen. Ze schrijft regelmatig columns voor MarketingTribune.
Over de SMART Talk Nieuwjaarseditie
De SMART-leden komen op 11 januari bijeen om bij te praten en vooruit te blikken. Wat zijn de actuele thema’s van dit moment en waar willen ze het komende jaar meer over horen en zien. Naast Marjolein van Ballegooij spreekt ook Lisa van der Goot (Perspective). Meer info: https://datainsightsnetwork.nl/events/smart-up-nieuwjaar/