Waarom juist nú insightsprofessionals het verschil maken – volgens Sara de Groot (Zilveren Kruis)

“Dit is het mooiste vak dat er is”

Sara de Groot was een van de genomineerden voor een Data & Insights Award ’25 als professional aan bedrijfszijde. In dit interview vertelt ze hoe ze haar weg vond in het vak, wat haar drijft en waarom insightsprofessionals juist nú het verschil kunnen maken.

Door Robert Heeg

Sara wist tijdens haar studie nooit wat ze wilde worden, maar nam onbewust alle afslagen de ‘goede kant op’ om bij marktonderzoek uit te komen. ‘Toen ik aan het einde van mijn opleiding stageliep, dacht ik vaak: Hoe kan je dit nou weten of besluiten, als je niet aan klanten hebt gevraagd wat ze willen? Daar is het zaadje gepland. Ik ben wat gaan googlen over het vak marktonderzoek; wat houdt dat nou eigenlijk in?’ Dat was in 2014. Een paar dagen later was toevallig het MIE, en Sara ging erheen. ‘Ik was mind blown! Niet veel later startte ik als kwantitatief onderzoeker aan bureauzijde en voelde meteen: dit is de juiste keuze.’

Hoe kwam je later terecht bij Zilveren Kruis?

‘Na een aantal jaar aan bureauzijde bleef ik nieuwsgierig; hoe is het aan de andere kant? Ik wilde nieuwe dingen leren en besloot de stap te wagen. We zien wel of het bevalt… Wat me bij Zilveren Kruis trok was onder meer het onderzoeksteam; sparren met collega’s vind ik erg belangrijk en waardevol. Ook de samenwerking binnen een breed datateam is erg verrijkend.’ 

Wat zijn daar je voornaamste uitdagingen?

‘Vooral de markt zelf: een zorgverzekering is voor iedereen vanuit de overheid verplicht, voor veel consumenten is de zorg best complex, het is low-interest, totdat je het ineens nodig hebt. We kunnen als zorgverzekeraar los van het vergoeden van zorg heel veel betekenen voor klanten, maar het is soms best een uitdaging om de juiste klant met de juiste informatie op het juiste moment te bereiken. Ook hebben we als marktleider een belangrijke rol in de toekomst van de zorg. Dat is voor veel klanten nog een ver van hun bed show, terwijl zij hier ook een groot aandeel in hebben. Daarnaast is er jaarlijks maar één periode voor klanten om over te stappen. Dat is anders dan bij veel andere verzekeringen. Een hele aparte jaarcyclus die effect heeft op alles wat je doet: innoveren, testen, bouwen, de communicatie eromheen; alles moet op het juiste moment samen komen.’

Noem eens een project waar je momenteel aan werkt? 

‘We nemen momenteel ons cx-meethuis onder de loep. Meten we nog het juiste, en op de juiste momenten? Geven de metingen nog voldoende inzicht voor verbeteringen? Een waardevolle maar grote opdracht. Datagedreven werken is een belangrijke pijler binnen Zilveren Kruis. Bij elke beslissing of procesverbetering worden klantinzichten gebruikt, dan moeten we ook zorgen dat het fundament goed staat en klaar is voor de toekomst.’

Je hebt ook aan bureauzijde gewerkt. Hoe heb je het verschil ervaren met de klantzijde?

‘Eerlijk, de corporate kant was best even wennen. Zo’n klein bureau voelt heel veilig. Hier zijn veel teams en stakeholders, en er lopen zoveel projecten tegelijkertijd in de organisatie waarbij je voelt: hier wil ik meer van weten. Inmiddels heb ik hier een goede modus in gevonden en accepteer ik dat je gewoonweg niet van alle projecten op de hoogte kan zijn of alles tot in detail kan weten, ook al ligt dit erg in mijn natuur als onderzoeker. Binnen ons team is veel vrijheid om de projecten en onderwerpen te kiezen waar je enthousiast van wordt, zodat er altijd genoeg variatie is.’

Waarom zou je jonge professionals een carrière in insights aanbevelen?

‘Ik kan nog steeds enthousiast worden van resultaten van een onderzoek, van een bepaalde eye opening-quote of een significant verschil in de data. Het is een fantastisch gevoel als je de inzichten uit zo’n onderzoek naar collega’s kan overbrengen – om iets impactvols in gang te zetten in de organisatie. Je weet dat je dan bijdraagt om het voor klanten beter te maken. En uiteindelijk zijn we allemaal klanten.’

Wat zie je de komende tijd als grote uitdagingen voor je vakgebied? 

‘Uiteraard is AI een grote uitdaging, maar ook een kans. Bij marktonderzoek binnen Zilveren Kruis hebben we veel aan de data-scientists in ons team die met ons meedenken over de mogelijkheden. Op dit moment ondersteunt AI ons vooral in de werkzaamheden en bereiden we toepassingen voor die we willen inzetten. Mijn verwachting is dat het datagedreven werken in de organisatie een enorme boost gaat geven; data wordt makkelijker te verwerken, analyseren en interpreteren. Hiermee worden data- en klantinzichten ook toegankelijker. Uiteraard allemaal binnen de strikte privacyregels die er zijn.’

Wat betekende je D&IN-nominatie voor je?

‘Een enorme eer! Ik doe het werk dat ik het leukst vind, en het is mooi dat dat aandacht krijgt. Toen ik het hoorde was het voor mij echt een herinnering aan dat dit het mooiste vak is dat er is, echt iets om trots op te zijn. Soms vergeet je dat wel eens.’

Over Sara de Groot
Sara begon haar onderzoekscarrière bij DirectResearch, vertrok later naar Ruigrok, en startte in 2021 aan klantzijde als research consultant (team lead) bij Zilveren Kruis. Met een passie voor het blootleggen van klantbehoeften en gedragingen werkt ze aan toekomstbestendige inzichten binnen de zorgverzekeringswereld. Sara werd dit jaar genomineerd als Data & Insights Professional Bedrijfszijde van het jaar 2025.