De vraag is of er een consumentenonderzoek mag worden gehouden voor een algemeen gangbaar product waaraan een supplement (“novel food”) is toegevoegd en dat nog niet is goedgekeurd door de NVWA?
Algemeen
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat zolang een product niet is goedgekeurd door de NVWA het niet is toegestaan om het aan te bieden aan de markt. Ook niet als dat supplement al wel in andere wel goedgekeurde producten wordt gebruikt.
In een testfase
Wat wel mogelijk lijkt, omdat het voedingssupplement reeds is toegestaan, is om het consumentenonderzoek uit te voeren binnen een zo geheten ‘Gesloten Onderzoeksomgeving’. Dit houdt in dat het consumentenonderzoek wordt uitgevoerd binnen een gecontroleerde onderzoeksomgeving, waar de deelnemers aan het onderzoek bekend zijn en waar het gebruik van het testproduct beperkt blijft tot het consumentenonderzoek. Het product mag dus niet vrij op de markt worden aangeboden of buiten de onderzoeksgroep worden gedeeld.
Het is aan te bevelen dat het onderzoeksbureau onderstaande punten bespreekbaar maakt en zo nodig daar afspraken over maakt:
- Garantie dat het te testen product niet schadelijk is voor de volksgezondheid;
- Informeer bij de opdrachtgever of er indicaties zijn om respondenten uit te sluiten, bijvoorbeeld op basis van een bepaalde medische conditie;
- Vrijwaring door de opdrachtgever van enige boete en/of andere handhavingskosten indien de NVWA overgaat tot handhaving;
- Documentatie te verstrekken door de opdrachtgever aan de onderzoeksorganisatie dat het voedingssupplement is toegestaan en niet schadelijk is voor de volksgezondheid.
- Verder zou ik de onderzoeksgroep beperken tot gekende/bekende respondenten, dus niet bijvoorbeeld op een festival het product uitdelen en dan ad random bezoekers benaderen voor het onderzoek. Immers dan is er geen sprake van een gesloten onderzoeksomgeving.
- Als het voedingssupplement reeds is toegestaan in andere producten kan dit aspect mee gewogen worden
Amsterdam, 1 november 2024