Consumentenonderzoek in 2025

Trends en toepassingen

Technologie en het meten van consumentengedrag gaan hand in hand. In 2025 zien we volgens analisten een verdere verschuiving naar personalisatie, privacy en geautomatiseerde technologische integratie. Door deze ontwikkelingen te benutten, krijgen merken rijkere inzichten in wat consumenten doen, willen en  verwachten. 

Door Robert Heeg

Ook in 2025 wordt het consumentenonderzoek gedomineerd door technologische vooruitgang, een verhoogde focus op dataprivacy en een groeiende vraag naar personalisatie. Merken die dit jaar concurrerend willen blijven, moeten hun strategieën afstemmen op de nieuwste consumenteninzichten. Verschillende trends gaan het consumentenonderzoek de komende tijd bepalen, waaronder:

Realtime gegevensverzameling en -analyse 

Volgens Deloitte kunnen bedrijven die realtime gegevens gebruiken zich 70 procent sneller aanpassen aan de behoeften van de consument. De analyse van gegevens zodra die zijn verzameld, biedt aanzienlijke concurrentievoordelen. Realtime analyses laten bedrijven sneller reageren op verschuivingen in consumentengedrag en trends. Of het nu om crisisbeheer gaat of campagne-optimalisatie; de directe toegang tot gegevens ondersteunt slimmere en meer adaptieve besluitvorming. Dit is cruciaal in een tijd waarin wendbaarheid de sleutel is. 

Multimodaal onderzoek 

Voor een breder inzicht in consumentengedrag, gebruiken organisaties steeds vaker multimodale onderzoeksbenaderingen. Daarin worden kwalitatieve en kwantitatieve gegevens gecombineerd met gedragsdata. Door verschillende gegevenstypen te vergelijken, krijgen bedrijven genuanceerdere inzichten. Volgens GreenBook implementeerde 62 procent van de marktonderzoekers in 2024 multimodale onderzoeksmethoden; 47 procent meer dan in 2022.

Dataprivacy en vertrouwen

De dataprivacyregelgeving breidt zich uit en bedrijven moeten meer dan ooit focussen op transparante en ethische methoden waar het om persoonsgegevens gaat. Merken die daar geen prioriteit aan geven, kunnen fikse reputatieschade en boetes oplopen. Het vertrouwen van de consument is essentieel voor merkloyaliteit. Volgens een PwC– rapport maakt 86 procent van de consumenten zich zorgen over dataprivacy. Bedrijven spelen hier op in door gegevens te verzamelen op basis van toestemming en het anonimiseren van consumentendata.

Voorspellende AI-analyses 

AI-gestuurde voorspellende analyses kunnen bedrijven toekomstig consumentengedrag beter voorspellen. Zo kunnen machine learning-modellen patronen identificeren die te complex zijn voor menselijke analyse. Merken kunnen hun prognoses verbeteren en proactief inspelen op de behoeften van de consument. Door meer gepersonaliseerde ervaringen te creëren op basis van verwachte toekomstige acties, kunnen klanttevredenheid en loyaliteit worden verbeterd. De markt voor voorspellende analyse omvatte volgens Grand View Research in 2024 een kleine 19 miljard euro en zal tot 2030 groeien met ruim 28 procent. 

Decentralisatie van onderzoeksteams

Veel mondiale bedrijven hebben wereldwijde onderzoeksteams voor gelokaliseerde consumenteninzichten. Dankzij deze opzet kunnen ze verschillende perspectieven aanboren en regionale verschillen beter begrijpen. Gedecentraliseerde teams zijn volgens McKinsey 23 procent efficiënter in wereldwijd marktonderzoek dan gecentraliseerde teams; ze bieden bedrijven meer flexibiliteit en efficiëntie, vooral bij het uitvoeren van onderzoek in meerdere markten. Het stelt bedrijven ook in staat om inzichten effectiever te lokaliseren, wat leidt tot relevantere marketingstrategieën.

Spraak- en gespreks-AI 

Conversationele AI is een populair hulpmiddel geworden voor het verzamelen van consumenteninzichten. Spraakgestuurde enquêtes maken het proces informeler en boeiender. Het vereenvoudigt niet alleen het verzamelen van gegevens, maar spreekt ook jongere doelgroepen aan die gewend zijn aan spraaktechnologie via virtuele assistenten. MarketsandMarkets voorspelt dat de adoptie van spraaktechnologie in consumentenonderzoek dit jaar met 40 procent groeit, tot een marktomvang van een kleine 6 miljard euro. Platforms integreren spraakgestuurde enquêtes in slimme apparaten voor thuisgebruik, waardoor consumenten op een natuurlijke manier op vragen kunnen reageren. De technologie maakt ook realtime feedback mogelijk over consumentenervaringen, bijvoorbeeld in horeca- of winkelomgevingen.