Omgaan met lastige mensen en/of situaties, zowel intern als extern & assertiviteit
Goed communiceren zorgt voor prettig en effectief samenwerken en goede relaties. Maar wat als deze communicatie niet lekker loopt? Ervaar je wel eens dat je boodschap niet overkomt zoals jij het bedoelde, of merk je dat je het lastig vindt om met kritiek om te gaan? Heb je te maken met gestreste, ontevreden of dominante opdrachtgevers? En hoe behoud je een goede en professionele relatie wanneer je het niet met elkaar eens bent?
Inhoud
Deze training is voor professionals die graag krachtiger willen zijn in lastige gesprekken met opdrachtgevers en collega’s. Je leert hoe deze belangrijke gesprekken zowel respectvol als effectief kunnen zijn, juist ook wanneer de emoties oplopen en er verschillende standpunten spelen.
In deze training reflecteer je op je eigen communicatie en de interactie tussen jezelf en de ander. Je leert effectief voor jezelf op te komen zonder weerstand op te roepen. We behandelen onder andere feedback geven en ontvangen, “nee” zeggen, regie houden in gesprekken en confrontaties aangaan.
Met psychologische inzichten en actuele situaties van de deelnemers oefenen we intensief, zodat je het geleerde direct in de praktijk kunt toepassen.
Opbouw programma:
- Praktische tips & gesprekstechnieken om de regie te nemen, structuur aan te brengen, tijd te bewaken en doelen te bereiken;
- Modellen uit de psychologie (TA), die inzicht geven in wat er gebeurt bij situaties die je lastig vindt en/of bij communicatie die niet lekker loopt;
- Tools voor gesprekken waarin veel op het spel staat en emoties oplopen.
- Grenzen aangeven en “nee” zeggen
- Een assertieve basishouding in gesprekken
- Feedback geven en ontvangen
Docent
Jildou Oostenbrug
Gecertificeerd Senior Practitioner
Jildou Oostenbrug – gecertificeerd Senior Practitioner – heeft een zakelijke achtergrond als onderzoeker en merkstrateeg. Jildou runt sinds 12 jaar haar eigen coachpraktijk. En werkt als trainer, intervisor, spreker en opleider. Ze werkt voor organisaties binnen onderwijs, kinderopvang en zakelijke dienstverlening. Jildou is onder meer gespecialiseerd in stress & burnout (preventie), professionele communicatie en zelfsturing. Binnen het aanbod van het Data & Insights Network verzorgt ze trainingen in soft skills. Alles wat je nodig hebt om als professional krachtig, effectief, met flair & impact voor de dag te komen. Echt meesterschap in je vak is te bereiken door minstens zoveel energie te investeren in je soft skills als inhoudelijk kennis. Haar stijl van trainen wordt omschreven als: professioneel, aandachtig, open, deskundig, speels, met diepgang. De afbeelding is gemaakt door Laura Visser Fotografie.”
Praktische informatie
- Niveau
- Niveau A, B en C. Alle niveaus zijn welkom.
- Opbouw
- Interactieve training, korte theoretische inleidingen, gevolgd door oefeningen en reflectie. We werken op basis van eigen casuïstiek, zodat de training optimaal aansluit op de dagelijkse praktijk. We werken met een schriftelijke intake vooraf, en op basis van eigen casuïstiek, zodat de training optimaal aansluit op de dagelijkse praktijk.
- Inclusief
- Lesmateriaal, Certificaat, Koffie/thee en Lunch
- Kosten
- VIP-Member van het D&IN VSO-, VBO-lid €465,- excl. BTW
Niet-leden €665,- excl. BTW
Reacties van eerdere cursisten:
“Ik vond het een enorm goede cursus! Jildou is echt een goede trainster. Soms kan je na zo’n (lange) dag helemaal uitgeblust zijn maar ik had juist alleen maar meer energie. Goede opbouw, goede energie en echt goede tips, tools en handvaten om mee verder te gaan. Dank daarvoor!”
“Jildou is een ontzettend inspirerende trainer. Ze weet de hele groep mee te krijgen en de hele dag de aandacht vast te houden. Ze is daadkrachtig en duidelijk, maar speelt ook goed in op actuele situatie en persoonlijke behoeften.”