Een carrière in insights

Eindeloze mogelijkheden

Gefeliciteerd, je hebt gekozen voor een carrière in de insightsindustrie! Voor jonge marktonderzoekers en data-analisten is er volop werk, dus je kunt je carrièrepad helemaal zelf uitstippelen. Maar welke richting kies je?

Door Robert Heeg

Natuurlijk zal iedereen binnen de data- en insightsindustrie beamen wat een goede beroepskeuze je hebt gemaakt, maar ook buiten de sector zijn er fans. Zoals Bob Ferro, directeur van de Amerikaanse recruiter Trusted Talent. Hij noemt marktonderzoek een echte ‘niche-industrie’, en voegt toe: ‘degenen die binnenkomen, hebben de neiging er een zeer lange carrière van te maken. Het is ook een vakgebied dat open staat voor mensen met veel verschillende achtergronden.’ Als arbeidsmarktexpert vindt hij de sector bij uitstek geschikt als je de volgende karaktereigenschappen bezit:

Nieuwsgierig

De complete sector is gebouwd op nieuwsgierigheid. Of dat nu draait om consumentengedrag, hun redenering, of markttrends; een natuurlijke nieuwsgierigheid zal je helpen om de beste inzichten te krijgen.

Leergierig

Dingen veranderen niet razendsnel in deze branche, maar ze veranderen wel degelijk in de loop der tijd. Er zijn continu nieuwe trends en een goede onderzoeker houdt de vinger aan de pols.

Empathisch 

Marktonderzoek gaat niet over platte verkoop aan consumenten, maar over het oplossen van problemen en het vervullen van consumentenbehoeften. Empathisch vermogen kan de onderzoeker helpen die uitdagingen te begrijpen en tot de kern ervan te komen.

Verhalend

Mensen houden van verhalen – en ze onthouden ze. Als je een goed verhaal kunt vertellen op basis van je resultaten, breng je je informatie beter over het voetlicht.

Veel keuze

Een van de charmes van de sector vindt Ferro de keuze aan functies en werkplekken. ‘Er zijn verschillende rollen voor elk type persoon; van moderator van focusgroepen tot functies waarin je intensieve data-analytische software en technieken gebruikt.’ Welke richting je ook kiest, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Fazrul Rosli, een kwalitatief onderzoeker in Kuala Lumpur, zette ze op een rij:

Grote onderzoeksbureaus

Goede trainingsprogramma’s, veel aandacht voor je werk omdat je met een enorm aantal klanten werkt, veel ondersteuning en mentoring, goed salaris, grotere kans om in andere (internationale) markten te werken. Maar ook een grotere kans dat je overuren draait; iets waar je meeste generatiegenoten niet van houden; ruim 40% zou van baan switchen als ze regelmatig overuren moeten maken.

Kleine tot middelgrote onderzoeksbureaus

Grote betrokkenheid bij projecten – van begin tot eind, sneller leren, kleinere, hechtere teams, goede ondersteuning en een sterker ‘familiegevoel’. Dat laatste kan wel weer door de baas worden gebruikt om je harder te laten werken.

Klantzijde

Als bureauonderzoeker bij een groot bedrijf kun je een mooi salaris verdienen en werk je aan heel directe, bedrijfsgerichte studies, zoals meten hoe een bepaald product wordt ervaren door eindklanten. Daarentegen kom je minder snel in aanraking met andere sectoren en ben je soms ‘slechts’ intermediair tussen het management van je bedrijf en externe onderzoeksbureaus.

Consultancy 

Grote consultancies als PwC of McKinsey doen vaak hun eigen onderzoek. Ze betalen een mooi salaris en werken voor prestigieuze klanten. Sommige van de studies waar je aan werkt krijgen veel media-aandacht. De uren kunnen echter pittig zijn en soms werk je in silo’s.  

Heen en weer

Uiteraard is geen van bovenstaande richtingen bindend, weet Ferro. ‘Veel professionals pendelen in de loop van hun carrière heen en weer tussen bureau- en klantzijde.’ En ook daar voorbij zijn de opties vrijwel ongelimiteerd, vinden ze bij de Londense carrièresite Bright Network. ‘Marktonderzoek is een fantastische uitvalsbasis voor een verdere businesscarrière omdat afgestudeerden ervaring kunnen opdoen in een breed aanbod aan sectoren. Je leert er heel snel wat consumenten en klanten beweegt, en hoe hun motivaties, verlangens en beslissingen de potentiële strategie van bedrijven in allerlei sectoren beïnvloeden.’ 

De ervaring die je zo opdoet, kan er volgens Bright Network toe leiden dat je geheadhunt wordt door een groot merk of een consultancy. Je kunt zelfs doorstromen naar een van de vele andere sectoren waarin steeds vaker met data en insights wordt gewerkt, zoals marketing, PR of een tech-startup. ‘Kijk gewoon wat er allemaal beschikbaar is en kies dan je richting.’