Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen.
Naam: Tesse van der Struijk (26)
Woont in: Maastricht
Werkt voor: Brightlands NovaBite
Als: sensorisch panelleider (vakgebied: sensorisch onderzoek)
Werd opgeleid aan: MSC Nutrition and Health met een specialisatie in Sensory Science (Wageningen University & Research)
door Robert Heeg
Waarom koos je voor dit vakgebied en wat maakt jouw werk zo leuk?
‘Dit vak biedt mij de perfecte combinatie van sociaal contact, maatschappelijke impact en persoonlijke interesses. Mijn taken omvatten het organiseren, uitvoeren en verwerken van smaaktesten, het ondersteunen bij in-company paneltrainingen, en het geven van workshops en masterclasses over sensorisch onderzoek en smaakbeleving. De diversiteit aan dagelijkse bezigheden maken mijn werk zo leuk. Ik ben veel in contact met mensen en verkrijg interessante en belangrijke inzichten in consumentenvoorkeuren voor allerlei producten, die ik vervolgens vertaal naar bruikbare adviezen voor onze klanten. Op deze manier kan ik bijdragen aan de ontwikkeling van gezondere, duurzamere en smakelijkere voedingsmiddelen die beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument. Daarnaast vind ik het erg leuk om bedrijven te helpen bij het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van hun producten via in-company paneltrainingen. Tijdens deze trainingen krijgen bedrijven waardevolle sensorische inzichten in hun producten en leren werknemers hoe ze de intensiteit van verschillende productkenmerken objectief kunnen beoordelen; de mens wordt een meetinstrument. Hierdoor kunnen bedrijven nauwkeurige smaakprofielen opzetten en productontwikkeling optimaliseren.’
Wilde je als kind ook altijd de échte feiten weten?
‘Zeker! Als kind was ik vaak op zoek naar antwoorden op vragen als “Hoe zit het heelal in elkaar?” of “Hoe werkt de verbinding als ik iemand bel via de telefoon?” Ik wilde graag begrijpen hoe dingen echt werkten of in elkaar staken. Die nieuwsgierigheid heeft me geholpen om verder te kijken en niet altijd alles aan te nemen zonder bewijs.’
Van welk inzicht viel je echt van je stoel?
‘Vraag je studenten of ze liever een 6,5 of een 7 willen voor een werkstuk, dan is het antwoord wel duidelijk. Maar een marketeer of productontwikkelaar zou zeggen: “Dat hangt ervan af. De spreiding van consumentenbeoordelingen is belangrijk.” Recent testten we nieuwe producten die gemiddeld rond de 7 scoorden, behalve één dat lager scoorde. Ondanks de lagere score had dit product een duidelijke groep liefhebbers (cijfers 8 en 9) en tegenstanders (6 en lager). Dit resultaat toonde aan dat het product potentie heeft en interessant is voor een specifieke doelgroep. Dat was een waardevol advies voor de klant en het leidde tot het omarmen van het product in plaats van het afschrijven ervan.’
Wat vind je de grootste uitdaging in jouw vakgebied?
‘Dat is het effectief vertalen van subjectieve smaak- en geurbeoordelingen naar objectieve, bruikbare data voor productontwikkeling. Consumentenonderzoek vraagt om een balans tussen wetenschappelijke nauwkeurigheid en de subjectiviteit van de consument. Om betrouwbare metingen te verkrijgen, is een goede testopzet cruciaal. Bovendien moeten de verkregen inzichten helder en toepasbaar gepresenteerd worden aan klanten, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen voor verbeterde productkwaliteit en klanttevredenheid.’
Waarom werd je organisatie D&IN-lid?
‘Omdat het ons toegang biedt tot waardevolle kennis en een uitgebreid netwerk over data en onderzoek. Hierdoor blijven we op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen, krijgen we voordelen bij onder meer evenementen en trainingen, en helpt het ons tegelijkertijd bij het beschermen van de privacygegevens van ons consumentenpanel.’
Wat doe je als niet met data & insights bezig bent?
‘Ik vind ik het erg leuk om te boulderen; een uitdagende sport waarbij je kracht en coördinatie traint. Daarnaast vind ik het belangrijk om sociale contacten te onderhouden en geniet ik regelmatig van wandelingen in de natuur.’