Gaat AI mijn baan vervangen? In welke sector mensen ook werken, deze vraag wordt vaak gegoogeld. In hoeverre toepassingen als ChatGPT onderzoeksfuncties echt overbodig maken, daarover lopen de meningen uiteen.
door Robert Heeg
Waar het op tech-ontwikkelingen aankomt is de toekomst vrijwel net zo onvoorspelbaar als de loterij. Toch verschijnen er veel rapporten over het aantal banen dat gaat verdwijnen door generatieve AI-toepassingen als ChatGPT. Eerder dit jaar meldde Goldman Sachs dat twee derden van alle banen in de VS wel eens door AI weggeautomatiseerd kunnen worden. Niet zo gek dat bijna een kwart van de Amerikaanse werknemers vreest dat AI hun banen overbodig gaat maken, aldus een onderzoek van CNBC/SurveyMonkey Workforce. Op de website Will Robots Take My Job? kun je jouw functie invullen om te zien in hoeverre die bedreigd wordt door AI. Voeren we ‘market research analysts and marketing specialists’ in dan is de kans op automatisering 40 procent. Een mild risico, zo oordeelt de site. In deze categorie horen beroepen thuis die routinetaken omvatten, maar ook voldoende menselijk inschattingsvermogen en interactie. Oxford University’s The Future of Employment-studie schat de kans op vervanging door AI iets hoger in: 61 procent.
Schaal, snelheid en accuratesse
SurveyMonkey ondervroeg ook werknemers in Nederland, Groot-Brittannië en Ierland. Opvallend genoeg ziet een grote meerderheid (81,7%) van de ondervraagde Nederlandse werknemers AI níet als bedreiging voor hun baan. Bijna de helft (47%) denkt echter wel dat AI een deel van hun taken kan overnemen. Over dat laatste is vrijwel iedereen het eens: AI gaat werk veranderen en drukke professionals routinematige klussen uit handen nemen.
Hoewel marktonderzoekers een heel belangrijke rol worden toegedicht in het ontwikkelen van contacten, content en producten, kunnen geautomatiseerde AI-enquêtes informatie steeds efficiënter verzamelen en samenvatten. Het is in schaal, snelheid en accuratesse dat geautomatiseerd onderzoek een voordeel kan hebben. Daartegenover staan de hands-on kennis en persoonlijke ervaring die een algoritme nooit kan ontwikkelen. Menselijke onderzoekers kunnen de automatiseringstools juist gebruiken om processen te verbeteren.
Altijd waardevol
Dat positieve sentiment zien we terug in een Qualtrics-enquête onder marktonderzoeksprofessionals over dit onderwerp. Daarin beschouwde de meerderheid AI als een goede ontwikkeling. Liefst 93 procent van de onderzoekers ziet AI als een kans voor de industrie, terwijl slechts 7 procent het als een bedreiging ziet. Ondersteunende en puur analytische banen krijgen het wel moeilijk, aldus de geïnterviewden, maar het overheersende gevoel is dat AI de industrie juist gaat verrijken. De ondervraagde marktonderzoekers geloven dat AI datanauwkeurigheid zal verbeteren, de omvang van de sector gaat vergoten en meer banen gaat creëren dan opdoeken.
Uiteraard vroegen we ChatGPT zelf ook of er toekomst in het menselijke marktonderzoek zit. Zijn/haar positieve antwoord is dat mogelijk bepaalde aspecten van marktonderzoek worden geautomatiseerd door AI, zoals gegevensanalyse en patroonherkenning. ‘Maar jouw menselijke touch, creativiteit en het vermogen om inzichten te interpreteren blijven waarschijnlijk altijd waardevol.’ Bovendien belooft ChatGPT dat AI je gaat helpen efficiënter te werken, zodat je meer tijd hebt voor de complexere taken. Om af te sluiten met: ‘Dus, maak je geen zorgen, jouw expertise blijft van groot belang!’
(Piep)jong talent
AI kan op termijn zelfs voor nieuwe aanwas in het vak zorgen. Het AI4kids-initiatief wil kinderen in ondervertegenwoordigde groepen de middelen te geven om geïnformeerde keuzes te maken. De stichting laat studenten en professionals in AI hun kennis delen. De deelnemende kinderen zouden al snel een begrip hebben gekregen van de datascienceconcepten die tijdens de workshops worden uitgelegd, en sommigen raken erg enthousiast over een mogelijke toekomstige carrière in het veld van AI. Tip: AI4Kids zoekt nog vrijwilligers…