
Gen Z vindt studie zonde van tijd en geld
Door de opkomst van kunstmatige intelligentie staat de waarde van een traditioneel diploma onder druk. Vooral Generatie Z vraagt zich af: waarom zoveel tijd en geld steken in een studie nu de arbeidsmarkt zo snel verandert door AI? Tegelijkertijd willen ze wel meer AI-vaardigheden leren.
Door Robert Heeg
Volgens recent onderzoek van vacaturesite Indeed en Harris Poll beschouwt bijna de helft (49%) van de Gen Z-werkzoekenden in de VS hun diploma als achterhaald. De reden: de niet te stuiten opmars van AI-tools zoals ChatGPT. Gen Z denkt er heel anders over dan vorige generaties; slechts 33 procent van de millennials en 20 procent van de babyboomers delen deze mening.
Alternatieve leerpaden
In Europa zien we een vergelijkbare trend. Volgens een rapport van Deloitte overweegt een derde van de Gen Z’ers en millennials om af te zien van hoger onderwijs. Dit vanwege de stijgende kosten van levensonderhoud en de vraag naar alternatieve leerpaden. Onder laatstgenoemde worden zelfstudie via AI-tools genoemd (zoals ChatGPT of Khan Academy’s AI-tutoren), maar ook andere niet-traditionele opleidingsvormen, zoals online cursussen en microcredentials, bootcamps (bijvoorbeeld voor data-analyse en AI), on-the-job training en bedrijfsspecifieke opleidingsprogramma’s, en certificeringen van techbedrijven (zoals Google Career Certificates).
Zorgen over relevantie
Hoe zit dat in Nederland? Volgens onderzoek van TIAS School for Business and Society onder ruim 2000 Nederlanders gelooft 67 procent dat hun diploma’s waardevol blijven, terwijl 25 procent zich zorgen maakt over de toekomstige relevantie ervan door AI en digitalisering. Het TIAS-rapport, dat eind vorig jaar verscheen, leidt overigens tot uiteenlopende interpretaties van de media. Zo kopte Dutch IT Channel: ‘AI tast vertrouwen van Nederlanders in waarde diploma niet aan’, terwijl online platform Trends in HR juist concludeert: ‘Kwart Nederlanders vreest voor waardeverlies diploma door AI.’
AI-geletterdheid als nieuwe norm
De onderzoeken leggen niet alleen twijfels over traditionele diploma’s bloot, ze laten vooral zien dat AI de inhoud van opleidingen zou moeten veranderen. Veel Gen Z’ers erkennen immers het belang van AI-vaardigheden. In het 2024 Cengage Group Employability Report zegt 70 procent van de afgestudeerden dat basiskennis van generatieve AI in opleidingen moet worden geïntegreerd. Volgens dit onderzoek voelt 55 procent zich onvoldoende voorbereid om AI-tools effectief te gebruiken in hun werk. De opmars van GenAI en andere technologieën doen 51 procent van de pas afgestudeerden twijfelen aan hun carrièrekeuzes. Ruim een derde (39%) vreest dat GenAI hen volledig zou kunnen vervangen.
Curricula aanpassen
Die onzekerheid over de juiste skillset wordt bevestigd in het wereldwijd onderzoek van de Digital Education Council. Daarin zien we dat 86 procent van de studenten regelmatig AI gebruikt in hun studie, maar 58 procent zich onvoldoende bekwaam voelt in AI-vaardigheden. En dat terwijl die wel steeds vaker op het verlanglijstje van recruiters staan. Het Cengage-rapport ondervroeg 1000 Amerikaanse werkgevers en 974 nieuw afgestudeerden. Bijna twee derde (62%) van de werkgevers zei daarin de voorkeur te geven aan sollicitanten met basiskennis van generatieve AI en 58 procent is eerder geneigd om mensen met AI-ervaring te interviewen en aan te nemen. De boodschap is: willen diploma’s relevantie hebben voor Gen Z, dan moeten onderwijsinstellingen hun curricula aanpassen en AI-vaardigheden integreren.