Het Data & Insights Network heeft naar aanleiding van een amendement dat is ingediend tijdens de behandeling van de voorgestelde wijzigingen in de Energiewet, aan een aantal Eerste Kamerfracties gevraagd wat de consequenties zijn van dit amendement van de Tweede Kamer. Dit amendement zorgt ervoor dat huidige en voormalige klanten van energiebedrijven niet langer ongevraagd telemarketinggesprekken hoeven te ontvangen. Verwacht wordt dat de ergernis van consumenten over ongevraagde telemarketing en het aantal (achteraf) ongewenst gesloten overeenkomsten hierdoor zal afnemen. De betreffende bedrijven, met uitzondering van goede doelen, goededoelenloterijen en uitgevers van kranten, weekbladen en tijdschriften, zullen hun bedrijfsvoering hierop moeten aanpassen. Hiervoor krijgen zij minimaal een jaar de tijd na publicatie van de Energiewet in het Staatsblad.
De vragen van D66 aan de minister werden gesteld omdat bij de uitzonderingen op deze wet “statistisch onderzoek” niet werd genoemd. Indien telefonisch onderzoek en face-to-face onderzoek (aan huis) voor statistische doeleinden hierdoor niet meer zouden zijn toegestaan, zou dat een zeer grote impact op onze sector hebben.
Vraag van D66:
Hoe beoordeelt de regering de impact van het amendement als geheel, bijvoorbeeld met betrekking tot het doen van statistisch onderzoek, waarvoor in de Telecomwet nadrukkelijk een uitzondering is gemaakt?
Het wetsvoorstel heeft geen gevolgen voor het doen van statistisch onderzoek. Statistisch onderzoek valt niet onder ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden, zoals bedoeld in artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet.
Met dit antwoord van de minister is de kou uit de lucht en kan de sector telefonisch onderzoek en huis-aan-huisgesprekken zonder toestemming blijven uitvoeren.