“Dit verlaagt de drempel om AI te adopteren”
Met de lancering van Castomai, heeft Nederland er deze week een nieuwe softwareoplossing bij. Het bedrijf belooft AI-oplossingen gebruiksvriendelijker dan ooit te maken. We vroegen medeoprichter en CEO Paul Beens wat zijn piepjonge bedrijf zo anders maakt.
Door Robert Heeg
Castomai is een nieuwe no-code softwareoplossing om AI-tools te maken. Het bedrijf begon tijdens een digitaal supportprogramma voor ondernemers van #1nspiring, dat het mkb ondersteunt. Daaruit ontstond een samenwerking tussen Maciej Kupisiewicz (cto) en Paul Beens (ceo), die vervolgens Bart Jenezon (cco) en Erwin ter Horst (cfo) vroegen te participeren. Paul is de bedenker van het concept en Maciej is verantwoordelijk voor de technisch realisatie. Paul: ‘Terwijl veel AI-oplossingen nog steeds ingewikkeld of onbegrijpelijk zijn voor de gemiddelde gebruiker, is Castomai speciaal ontwikkeld als no-code platform waarmee je snel en eenvoudig AI-tools kunt bouwen. We richten ons in eerste instantie op ondernemers en marketeers. We willen hen helpen AI-tools in te zetten voor de vereenvoudiging en versnelling van businessprocessen.’
Wat maakt deze startup anders dan andere?
‘De toegankelijkheid om AI in te zetten zonder technische kennis. Dit stelt ondernemers en marketeers in staat om hun processen te automatiseren en te optimaliseren zonder dat ze afhankelijk zijn van technische experts. Wat Castomai zo innovatief maakt, is de combinatie van gebruiksvriendelijkheid en de kracht van AI. Dankzij ons platform kan je zonder programmeerkennis krachtige AI-oplossingen ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in verschillende zakelijke processen. Dit verlaagt de drempel om AI te adopteren en zorgt ervoor dat bedrijven van élke omvang kunnen profiteren van de efficiëntie en mogelijkheden die AI biedt. We vullen hiermee een leemte in de markt.’
De afgelopen 8 maanden werkten jullie aan de ontwikkeling van AI-tools. Wat voor tools zijn dat?
‘We hebben nu twee applicatiesuites op basis van Castomai-technologie gemaakt. Een betreft de ondernemerssuite voor het genereren van ideeën, en vooral de uitwerking hiervan. Zo hebben we een proces vereenvoudigd voor het maken van je inspiratiecanvas om je concept uit te werken, tot aan het schrijven van je businessplan. Dat is inclusief de financiële doorrekening, waar het bij ondernemers vaak aan ontbreekt. Daarnaast hebben we een toolingset die jou als ondernemer of marketeer helpt om bepaalde processen versneld te realiseren en vereenvoudigen. De tooling helpt jou om content te schrijven, advertenties te maken of zelfs landingspagina’s. Ook kan de tooling helpen met het uitwerken van je avatars en uit te vogelen met welke problemen de doelgroep rondloopt, om daar vervolgens oplossingen bij aan te bieden.’
Wat kun je ermee in marktonderzoek of analytics?
‘Deze tools relateren direct aan de insightssector. Het is mogelijk om het gehele proces van reporting te automatiseren. Het gaat hier met name over de analyse van rapporten, het aangeven van verbeteringen en het opzetten van takenlijsten van verbeterpunten. Wij hebben hier al oplossingen voor gereed. Tevens kan je denken aan de meer praktische kant voor SEO- en SEA-analyses of andere onderzoeken, zoals een concurrentieanalyse.’
Op wie richten jullie je met deze tools?
‘In de afgelopen 10 jaar hebben we geleerd vooral te luisteren naar wat klanten en gebruikers willen, en dat faciliteren we natuurlijk graag. Wij focussen op kleine organisaties in het mkb die het zelf kunnen toepassen en op grotere bureaus die zoeken naar innovatieve toepassingsmogelijkheden dan wel nieuwe verdienmodellen.’
Is dit voor de Nederlandse markt of ook internationaal?
‘Gezien de gesprekken die lopen, zullen we ons vanuit de online-industrie internationaal presenteren. Onze gedachte is dat we met elkaar meer voor elkaar kunnen krijgen, waarbij we potentiële partners vragen ons uit te dagen en samen naar kansen en mogelijkheden te kijken. Wie ideeën of gedachten heeft, nodig ik bij deze uit met ons in gesprek te gaan.’