Nieuws. Weet meer en weet het eerder

gisteren

Braindrain, inkomstenverlies en minder onderzoek

Hoe Trump internationale studenten wegjaagt Steeds meer internationale studenten laten Donald Trumps VS links liggen. Recente cijfers laten zien dat het Amerikaanse ontmoedigingsbeleid leidt tot een verminderde instroom. Onderwijsinstellingen, onderzoeksinstituten en bedrijven voelen de pijn. Door Robert Heeg De Brits-Gambiaanse student Momodou Taal, had zijn video al klaarstaan. Zijn boodschap: ‘Als je dit ziet, ben ik door ICE opgepakt.’

donderdag

Verslag van een schriftelijk overleg over het fiche: Europees actieplan omtrent de cybersecurity van ziekenhuizen en zorgaanbieders

Organisatie: Ministerie van VWSVorm: Verslag Schriftelijk OverlegOnderwerp: Data, AI, informatiebeveiligingDatum: 12 meiSnelkoppeling: Website Inhoud bericht:* In 2023 registreerde Z-CERT 29 cyberincidenten bij zorgaanbieders in Europa met impact op 101 locaties. In 2024 waren er 37 getroffen zorgorganisaties met impact op 91 zorglocaties. De aanvallen werden voornamelijk uitgevoerd door criminele hackers. Er zijn geen bekende gevallen van aanvallen door statelijke actoren,

30 april 2025

Memo: Auteursrecht transcripties, samenvattingen en notulen, alsmede video-opnamen en audiovisueel materiaal van kwalitatief onderzoek

Opgesteld: 23 april 2025 1. Inleiding Als onderzoeksorganisatie is het van belang om zorgvuldig om te gaan met de rechten op materiaal dat in het kader van kwalitatief onderzoek wordt geproduceerd. De vraag is gerezen wie het intellectueel eigendom heeft op transcripties, samenvattingen en notulen, alsmede video-opnamen en audiovisueel materiaal (werkmateriaal) van bijvoorbeeld interviews en

07 april 2025

Imme van der Velde over het Generiek Kompas

“Dit markeert een cultuurverandering” Met het Generiek Kompas werd onlangs een nieuw kader geïntroduceerd voor kwaliteit in de ouderenzorg. Imme van der Velde, adviseur bij ZorgfocuZ legt uit wat er verandert en waarom dat belangrijk is.  Door Robert Heeg Het Generiek Kompas vervangt drie eerdere documenten: het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, het Kwaliteitskader Wijkverpleging en het Addendum Wlz-zorg thuis. Door deze samen te voegen, ontstaat één

26 maart 2025

Wie is verantwoordelijk voor het aantonen van toestemming bij verwerking van persoonsgegevens?

Bij de verwerking van persoonsgegevens in onderzoekscontexten is het essentieel om vast te stellen wie verantwoordelijk is voor het aantonen van de toestemming van respondenten. Dit speelt met name wanneer persoonsgegevens niet anoniem worden verstrekt aan een opdrachtgever. Hieronder worden twee veelvoorkomende situaties besproken waarin deze verantwoordelijkheid ligt bij verschillende partijen. Situatie 1: De opdrachtgever

03 maart 2025

Tingting Wang over digitale gezondheidsoplossingen

“We willen patiënten zelfredzamer maken” Digitale zorgtools zijn niet voor iedereen even toegankelijk. IO-promovendus Tingting Wang bracht met haar onderzoeksteam van de TU Delft de voornaamste obstakels in kaart. Daaruit resulteerde een gids die designers helpt om de digitale patiëntervaring te verbeteren. Door Robert Heeg Talloze mensen gebruiken tegenwoordig digitale gezondheidsoplossingen zoals teleconsults, gezondheidswebsites en

15 november 2024

University of Groningen Business School, Data & Insights Network, NIMA Beroepsvereniging en DDMA slaan handen ineen voor nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School (UGBS), NIMA Beroepsvereniging en brancheorganisaties DDMA en Data & Insights Network (D&IN) slaan handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding speelt in op de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden in een landschap dat onderhevig is

04 november 2024

Op verzoek van GRBN mogen wij jullie van harte uitnodigen voor een aankomend webinar.

Op donderdag 21 november van 15:00 tot 16:15 uur (GMT) zal de GRBN een webinar hosten over: de invloed van apparaatvoorkeuren en mobiel gebruik op onderzoeksresultaten. Tijdens dit webinar zullen MRS en vier toonaangevende internationale onderzoeksorganisaties de voorkeuren van deelnemers voor verschillende apparaten en mobiel gebruik verkennen. Aan de hand van uitgebreide analyses zal worden besproken

30 oktober 2024

Reframe initieert omvangrijk onderzoek naar DE&I in de Nederlandse Marketingsector

Insight moeten aanzetten tot inclusievere marketingindustrie Amsterdam, 30 oktober 2024 – Stichting Reframe lanceert een omvangrijk en uniek onderzoek naar Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingindustrie. Dit onderzoek biedt diepgaande inzichten in de huidige staat van diversiteit en inclusie, zowel op het gebied van personeelsbeleid als bij de ontwikkeling van campagnes in

28 oktober 2024

De paradoxen van milieuvriendelijke verpakkingen

‘Duurzamer product voelt emotioneel toch minder duurzaam’ Consumenten eisen dat voedselfabrikanten en retailers voor milieuvriendelijker verpakkingen kiezen. Maar dat brengt verrassende tegenstrijdigheden mee in de ervaren duurzaamheidsperceptie van producten.  Door Robert Heeg De plasticberg moet kleiner, daarover is iedereen het eens. Volgens het United Nations Environment Programme (UNEP) wordt ongeveer 36 procent van alle geproduceerde kunststoffen gebruikt

25 oktober 2024

De Taskforce van het Data & Insights Network Ontwikkelt Gedragscode voor Ethisch Gebruik van AI in Statistisch Onderzoek

In een recent debat in de Tweede Kamer werd een overheidsbrede visie op generatieve artificiële intelligentie (AI) besproken, waarbij met name het gebruik en de toepassingen van AI centraal stonden. De brancheorganisatie voor de data, onderzoek en analytics sector, het Data & Insights Network (D&IN), voorheen bekend als de MOA, heeft deze ontwikkeling positief ontvangen.

25 oktober 2024

Het Europese Hof tikt Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers over uitleg direct marketing

In een recente uitspraak van het Europese Hof is de uitleg die door de Autoriteit Persoonsgegevens is gegeven aan het begrip ‘gerechtvaardigd belang’ als grondslag om persoonsgegevens te verwerken, als onjuist beoordeeld. De Autoriteit Persoonsgegevens had eerder geoordeeld dat een ‘commercieel belang’ niet kan dienen als een gerechtvaardigd belang om persoonsgegevens te verwerken. In deze

24 oktober 2024

‘De in-companytraining van het D&IN biedt een goede mix van theorie en praktijk’

Door Robert Heeg Voor de professionals van Markteffect verzorgt het Data & Insights Network Academy in-companytrainingen. Chantal Vousten (foto), HR-verantwoordelijke binnen Markteffect, vertelt wat deze trainingen opleveren. ‘De trainers kunnen zich perfect verplaatsen in wat onze medewerkers nodig hebben.’ Markteffect is een vooruitstrevend full-service marktonderzoekbureau dat continu streeft naar verbetering en innovatie. Dat doet het bedrijf

21 augustus 2024

Mag je Contactgegevens gebruiken voor Statistisch Onderzoek?

Mag je contactgegevens, zoals e-mailadressen en/of telefoonnummers, afkomstig van de KvK, een (online) telefoonboek of aangekochte B2B-gegevens (bijv. Dun & Bradstreet), gebruiken voor statistisch onderzoek? TelecommunicatiewetDe Telecommunicatiewet regelt alleen de benadering per telefoon voor commerciële, charitatieve of ideële doeleinden, zoals verkoop, fondsenwerving of het informeren over bepaalde denkbeelden. De vraag of de Telecommunicatiewet van toepassing

29 juli 2024

Verplichte rapportage van de CO2-uitstoot van toepassing op de leden van D&I Network 

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. Het gaat om beursgenoteerde bedrijven en zogenoemde grote bedrijven. Maar ook kleine bedrijven die producten en/of diensten leveren aan deze beursgenoteerde bedrijven of grote bedrijven, krijgen met de CSRD-richtlijn te maken.  Wat is een groot bedrijf? 

27 mei 2024

Nieuw sensorisch expertisecentrum Brightlands NovaBite

“Veel productinnovaties falen in het schap, vaak al binnen een jaar. Dat is doodzonde.” Onlangs opende een nieuw hoogwaardig expertisecentrum voor consumentenonderzoek de deuren: Brightlands NovaBite. Commercieel manager Loes Janssen vertelt hoe sensorisch onderzoek, focusgroepen, productoptimalisatie, en levensmiddelenrecht samenkomen binnen één faciliteit. door Robert Heeg Brightlands NovaBite heeft de activiteiten van het eerdere Test, Taste &