Nieuws. Weet meer en weet het eerder

vrijdag

University of Groningen Business School, Data & Insights Network, NIMA Beroepsvereniging en DDMA slaan handen ineen voor nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’

University of Groningen Business School (UGBS), NIMA Beroepsvereniging en brancheorganisaties DDMA en Data & Insights Network (D&IN) slaan handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding speelt in op de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden in een landschap dat onderhevig is

04 november

Op verzoek van GRBN mogen wij jullie van harte uitnodigen voor een aankomend webinar.

Op donderdag 21 november van 15:00 tot 16:15 uur (GMT) zal de GRBN een webinar hosten over: de invloed van apparaatvoorkeuren en mobiel gebruik op onderzoeksresultaten. Tijdens dit webinar zullen MRS en vier toonaangevende internationale onderzoeksorganisaties de voorkeuren van deelnemers voor verschillende apparaten en mobiel gebruik verkennen. Aan de hand van uitgebreide analyses zal worden besproken

30 oktober 2024

Reframe initieert omvangrijk onderzoek naar DE&I in de Nederlandse Marketingsector

Insight moeten aanzetten tot inclusievere marketingindustrie Amsterdam, 30 oktober 2024 – Stichting Reframe lanceert een omvangrijk en uniek onderzoek naar Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DE&I) binnen de Nederlandse marketingindustrie. Dit onderzoek biedt diepgaande inzichten in de huidige staat van diversiteit en inclusie, zowel op het gebied van personeelsbeleid als bij de ontwikkeling van campagnes in

28 oktober 2024

De paradoxen van milieuvriendelijke verpakkingen

‘Duurzamer product voelt emotioneel toch minder duurzaam’ Consumenten eisen dat voedselfabrikanten en retailers voor milieuvriendelijker verpakkingen kiezen. Maar dat brengt verrassende tegenstrijdigheden mee in de ervaren duurzaamheidsperceptie van producten.  Door Robert Heeg De plasticberg moet kleiner, daarover is iedereen het eens. Volgens het United Nations Environment Programme (UNEP) wordt ongeveer 36 procent van alle geproduceerde kunststoffen gebruikt

25 oktober 2024

De Taskforce van het Data & Insights Network Ontwikkelt Gedragscode voor Ethisch Gebruik van AI in Statistisch Onderzoek

In een recent debat in de Tweede Kamer werd een overheidsbrede visie op generatieve artificiële intelligentie (AI) besproken, waarbij met name het gebruik en de toepassingen van AI centraal stonden. De brancheorganisatie voor de data, onderzoek en analytics sector, het Data & Insights Network (D&IN), voorheen bekend als de MOA, heeft deze ontwikkeling positief ontvangen.

25 oktober 2024

Het Europese Hof tikt Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers over uitleg direct marketing

In een recente uitspraak van het Europese Hof is de uitleg die door de Autoriteit Persoonsgegevens is gegeven aan het begrip ‘gerechtvaardigd belang’ als grondslag om persoonsgegevens te verwerken, als onjuist beoordeeld. De Autoriteit Persoonsgegevens had eerder geoordeeld dat een ‘commercieel belang’ niet kan dienen als een gerechtvaardigd belang om persoonsgegevens te verwerken. In deze

24 oktober 2024

‘De in-companytraining van het D&IN biedt een goede mix van theorie en praktijk’

Door Robert Heeg Voor de professionals van Markteffect verzorgt het Data & Insights Network Academy in-companytrainingen. Chantal Vousten (foto), HR-verantwoordelijke binnen Markteffect, vertelt wat deze trainingen opleveren. ‘De trainers kunnen zich perfect verplaatsen in wat onze medewerkers nodig hebben.’ Markteffect is een vooruitstrevend full-service marktonderzoekbureau dat continu streeft naar verbetering en innovatie. Dat doet het bedrijf

21 augustus 2024

Mag je Contactgegevens gebruiken voor Statistisch Onderzoek?

Mag je contactgegevens, zoals e-mailadressen en/of telefoonnummers, afkomstig van de KvK, een (online) telefoonboek of aangekochte B2B-gegevens (bijv. Dun & Bradstreet), gebruiken voor statistisch onderzoek? TelecommunicatiewetDe Telecommunicatiewet regelt alleen de benadering per telefoon voor commerciële, charitatieve of ideële doeleinden, zoals verkoop, fondsenwerving of het informeren over bepaalde denkbeelden. De vraag of de Telecommunicatiewet van toepassing

29 juli 2024

Verplichte rapportage van de CO2-uitstoot van toepassing op de leden van D&I Network 

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. Het gaat om beursgenoteerde bedrijven en zogenoemde grote bedrijven. Maar ook kleine bedrijven die producten en/of diensten leveren aan deze beursgenoteerde bedrijven of grote bedrijven, krijgen met de CSRD-richtlijn te maken.  Wat is een groot bedrijf? 

27 mei 2024

Nieuw sensorisch expertisecentrum Brightlands NovaBite

“Veel productinnovaties falen in het schap, vaak al binnen een jaar. Dat is doodzonde.” Onlangs opende een nieuw hoogwaardig expertisecentrum voor consumentenonderzoek de deuren: Brightlands NovaBite. Commercieel manager Loes Janssen vertelt hoe sensorisch onderzoek, focusgroepen, productoptimalisatie, en levensmiddelenrecht samenkomen binnen één faciliteit. door Robert Heeg Brightlands NovaBite heeft de activiteiten van het eerdere Test, Taste &